Projektu
“Atlaist Saeimu!” nepieciešams rūpīgi un vispusīgi analītiski vērtēt. Pret doto
projektu nedrīkst izturēties tikai kā pret atsevišķu cilvēku vai atsevišķu
politisko spēku iegribu. Projekts ir organiski saistīts ar tautas būtību.
Projekts neapliecina vienīgi kādu atsevišķu tautas garīgo dimensiju noteiktā
vēsturiskajā posmā. Projekts ir vienots ar tautas etniski kulturoloģisko,
psiholoģisko, sociāli vēsturisko, mentālo kompleksu, kas (droši var teikt)
teurģiski nosaka katru fenomenu tautas pastāvēšanā. Projekta “Atlaist Saeimu!”
liktenis nav atkarīgs tikai no viena vai dažiem apstākļiem, kuri cēloniski
iedarbojas uz procesu. Eksistē daudzi faktori, kas projektu izraisa, nosaka,
veicina, pastiprina vai kavē un neļauj realizēt. Viens no tādiem faktoriem ir
nacionālisms jeb precīzāk – latviešu specifiskais nacionālisms kā tautas
pašapziņas komponents.
Nacionālismam
tradicionāli piestāv epitets „politiskais”. Ja tiekamies ar nacionālismu senāk
un tagad, tad droši varam to dēvēt par politisko nacionālismu; respektīvi,
nacionālisms ir politiski tendēts, palīdzot iegūt un saglabāt politisko varu.
Politika ir varas iegūšana un saglabāšana. Politikai, proti, varas iegūšanai un
saglabāšanai, kalpo nacionālisms. Nacionālisms tradicionāli ir politiskā
ideoloģija un politiskā prakse, kad tautas intereses ir visaugstākās un
visdārgākās intereses. Nacionālisma ideoloģijas un praktiskās darbības
galvenais mērķis ir kalpošana tautas interesēm. Tātad nacionālisms kalpo tautas
politiskās varas iegūšanai un saglabāšanai. Savukārt politiskās varas
praktiskais formāts ir nacionālā suverenitāte – tautas valsts nacionālā
neatkarība.
Taču ir
iespējams tāds nacionālisma veids, kuru gribas dēvēt par etnogrāfisko
nacionālismu. Tas ir specifisks nacionālisms. Tā pamatā ir emocionāla un
visbiežāk sentimentāli emocionāla tautas etnogrāfiskā mantojuma fetišizēšana.
Etnogrāfiskajiem elementiem tiek piedēvētas maģiskas, pārdabiskas īpašības.
Etnogrāfiskais nacionālisms tiecas tautas etnogrāfiskā mantojuma fetišizēšanu
pārvērst par ideoloģiju, kurai jāveicina etnosa mobilizācija un konsolidācija.
Piemēram,
latviešu akadēmiskās inteliģences šarlatānisko kadru (piem., Janīnas Kursītes) centieni
fetišizēt t.s. Lielvārdes jostas ornamentālistiku praktiski ir vēlēšanās šo
etnogrāfisko elementu pārvērst par latviešu tautas etniskās identitātes kodolu
jeb kā saka akadēmiskie šarlatāni – kultūras kanonu (skat: kulturaskanons.lv).
LR 100 gadu jubilejas sakarā interneta medijos faktiski dominēja etnogrāfiskā
mantojuma memoriālā propaganda, kumulējot etnogrāfiskā nacionālisma konceptus
un emocionāli sentimentālu psihisko noskaņojumu.
Tādai pieejai ir
noteikta jēga, jo latviešu tauta ir atsacījusies no valsts nacionālās
suverenitātes. Latviešu tautai nacionālā brīvība, nacionālā valstiskā
neatkarība nav visaugstākā un visdārgākā vērtība. Tāpēc politiskajam
nacionālismam nevar būt liela ideoloģiskā slodze. Politiskais nacionālisms
vispār ir zaudējis nacionāli konsolidējošo un nacionāli mobilizējošo funkciju.
Tautas politiskās apziņas prasībām pilnā mērā atbilst etnogrāfiskais
nacionālisms, un politiskais nacionālisms nav adekvāts tautas visaugstākajām un
visdārgākajām interesēm. Projekts “Atlaist Saeimu!” pieder politiskajam
nacionālismam, kas etnogrāfiskā nacionālisma apmātajam etnosam neizraisa
respektējamu interesi. Tāpēc Saeima nekad netiks atlaista. Tā tas būs arī tad,
ja tā sastāvēs tikai no “Suņu būdas” kaimiņiem, kariņtipa supermuļķiem, nācijas
tēva tipa megapseidointelektuāļiem-valstsgribjiem.
Комментариев нет:
Отправить комментарий