Atsvešinātība kā
individuāli psiholoģiska un sociāli kolektīva izpausme acīmredzot ir vienmēr
pavadījusi cilvēku viņa dzīves gaitās. Cilvēks vienmēr izjuta atsvešinātību. Tā
tas varēja būt arī tad, kad viņš atsvešinātību terminoloģiski specifiski nefiksēja
un prātā speciāli neanalizēja. Atsvešinātības filosofikā tematika pirmo reizi
ir sastopama tikai Jaunajos laikos. Filosofi pret atsvešinātību sāka izturēties
kā pret filosofijas kategoriju – vienu no pašiem vispārīgākajiem jēdzieniem,
kas īstenību atspoguļo visaptverošā aspektā. Savukārt zinātnē (socioloģijā,
psiholoģijā) atsvešinātība kļuva pētnieciskais priekšmets XX gadsimta sākumā.
Atsvešinātība parasti
sevi piesaka tad, kad cilvēks jūtas svešs attieksmē pret kaut ko ārēju. Viņš
var justies svešs attiecībā pret citiem cilvēkiem un viņu darbību, dzīves
veidu, uzskatiem. Taču viņš var justies svešs arī attieksmē pats pret sevi.
Tādā gadījumā cilvēks ir neapmierināts ar savu darbību, uzvedību, dzīvē
padarīto. Gan filosofijā, gan zinātnē atsvešinātību saista ar socializāciju.
Tātad saista ar procesu, kura gaitā indivīds apgūst savas sabiedrības sociālās
normas un kultūru.
XVIII gadsimtā
franču filosofi atsvešinātības iemeslu saskatīja sabiedrībā. Tādi sociālie
institūti kā morāle, reliģija, māksla, politika, ideoloģija diktē cilvēkam
pakļauties sabiedrības vispārējām interesēm. Cilvēkam tas nepatīk, un viņš
izjūt atsvešinātību. Pie tam atsvešinātība var izpausties ļoti dziļi. Cilvēkam
sāk likties, ka sabiedrība traucē viņa cilvēcisko esamību - iespēju būt
cilvēkam. Atsvešinātības antipods kļūst tieksme pēc brīvības.
Atsvešinātības
emocionāli psiholoģiskais veidols un atsvešinātības izpausmes veids vēsturiski
nav mainījies cilvēces vēsturē. Atsvešinātība vienmēr ir bijusi sajūta par attālināšanos
no kaut kā ārēja. Tā teikt, atsvešinātība vienmēr ir bijusi atsvešinātība;
respektīvi, noteikta tipa konstanta garīgā parādība. Cita lieta ir
atsvešinātības faktori. Tie varēja vēsturiski mainīties. Faktiski precīzāk ir
jāsaka: vēsturiski varēja mainīties atsvešinātības faktoru hierarhija. Katrā
laikmetā ir faktori, kuri funkcionē kā prioritāri faktori, kardināli nosakot
atsvešinātības iemeslu. Filosofijā ir apskatīti tādi atsvešinātības faktori kā
naudas fetišisms, sociālās attiecības, šķiriskums, materiālā nevienlīdzība.
Atsvešinātības faktoru akcentēšana ir marksisma centrā. Marksa pārliecībā
kapitālisms nav iespējams bez atsvešinātības. Ražošanas līdzekļu privātīpašuma
apstākļos, kad strādniekam nepieder ne darba process, ne darba rezultāti, no
masveida atsvešinātības nav iespējams izvairīties, un atsvešinātība kļūst masu
sabiedrības sērga.
Visjaunākajā
vēsturiskajā periodā (no XX gs.60.gadiem) nākas tikties ar atsvešinātības krasi
iedarbīgu modernizāciju – strauju pārveidošanos atbilstoši laikmeta garīgajai
atmosfērai. Priekšplānā izvirzās cilvēces vēsturē agrāk nesastapti
atsvešinātības faktori.
Eksistē vairāki
prioritāri moderni faktori. Tos var apvienot. Modernie faktori ietilpst vienotā
kopumā, ko nākas dēvēt par liminalitāti. Ar jēdzienu “liminalitāte” (angļu Liminality;
lat. līmen) apzīmē sliekšņa stāvokli/pārejas stāvokli starp cilvēka vai
sabiedrības divām attīstības stadijām. Liminalitātei piemīt zināmas
likumsakarības. Tā, piemēram, liminalitātes laikmetā mainās cilvēku sociālais
statuss, vērtības un normas, identitāte un pašapziņa. Liminalitātes laikmetā
atklājas jaunas psiholoģiskās, sociālās, fizioloģiskās problēmas, kā arī mēdz
būt dzīves apstākļu nenoteiktība, ambivalentums un īstenības realitātes šķīdonis.
Liminalitātes laikmetā sociālo parādību artikulācijā var izpausties vienpusīgs fundamentālisms,
arhaisks konservatīvisms, šovinistisks nacionālisms, kā arī dehumanizācijas
retorika (piem., par dzimstības ierobežošanu, “liekajiem cilvēkiem” u.tml.).
No XX gadsimta
60.gadiem laikmeta garīgo atmosfēru nosaka liminalitāte. Tai ir vairāki
maģistrālie trendi. Tie katrs savā manierē
veicina atsvešinātību. Liminalitātes maģistrālie trendi ir 1) planetārā
demogrāfiskā pāreja (1960-2050) un 2) informācijas tehnoloģiju radikāls
progress. Abiem trendiem ir relatīvi
globāla amplitūda. Tie neattiecas tikai uz vienu tautu, vienu rasi, vienu
civilizāciju. Bez tik tikko nosauktajiem relatīvi globālajiem trendiem atsvešinātību
vēl spēj veicināt lokāli apstākļi. Tie skar tikai atsevišķu tautu, nāciju. Tā,
piemēram, pēc PSRS sagraušanas Latvijā sameistarotais kriminālais kapitālisms
ar organizētās noziedzības brīvību sabiedrības kādai daļai ir sāpīgs
atsvešinātības faktors.
Saprotams, planetārā
demogrāfiskā pāreja ietekmē ne tikai atsvešinātību, bet nosaka visu cilvēka
dzīvi. Ikdienišķās apziņas un zinātniskās apziņas risinājumos parasti netiek
fiksēts galvenais; proti, tas, ka cilvēku dzīvē visu izšķir 1) demogrāfija, 2)
kultūra un 3) mentalitāte. Tie ir trīs pīlāri, uz kuriem balstās cilvēku
esamība. Homo sapiens dzīvē tie ir galvenie pīlāri. No tiem ir
atkarīgs burtiski katrs cilvēku solis. Demogrāfija ir cilvēku skaits, kas
ietekmē cilvēku dzīvi. Kultūra ir cilvēku dzīves vide – otrā daba. Mentalitāte
ir cilvēku prāta, gara un dvēseles stāvoklis, kas atsaucas uz cilvēku jebkuru
darbību, uzvedību un komunikāciju. Cilvēku skaits nosaka kultūru, bet kultūra
nosaka cilvēku mentalitāti. Minētie pīlāri ir savstarpēji saistīti. Starp tiem
pastāv mijiedarbība. Diemžēl mūsdienu zinātnē nav tradīcija visu vērtēt no trīs
pīlāru izejas punktiem. Piemēram, par demokrāfijas vitālo lomu reti var lasīt
speciālajā literatūrā.
XX gadsimta 70.gados
par demogrāfisko pāreju (1960-2050) zināja ne tikai Romas kluba intelektuāļi –
planētas globālo problēmu fani. Tolaik vispārzināms fakts bija dzimstības ļoti
straujais kāpums Āfrikā un Āzijā. Tāpat vispārzināms fakts bija „balto” cilvēku
dzimstības samazināšanās, novecošana un izmiršana. Zināms tas viss bija, taču
netika adekvātā mērā saistīts ar “balto” cilvēku grandiozajām garīgajām
izmaiņām un tajā skaitā atsvešinātības modernizāciju.
Eiropeīdu apziņa
ļoti negatīvi izmainījās demogrāfiskās pārejas gados. Apzinoties savu drūmo
likteni, eiropeīdi zaudēja interesi par nākotni. Nekāda vērtība vairs nebija
pagātnes mantojumam. Visa uzmanība tika koncentrēta tagadnei un tās dzīves
baudīšanas formātiem. Tas kļuva neveselīgs process vārdā “degradācija un
deģenerācija”. Neapšaubāmi šo procesu veicināja atsvešinātība no nākotnes
perspektīvām un dzīves jēgas vispār. Notika masveida attālināšanās no cilvēka
eksistenciālās misijas.
Planetārās
demogrāfiskās pārejas laikā ne tikai Rietumu civilizācijā “zivs sāka pūt no
galvas”. Rietumu inteliģences lielu daļu un valdošo politisko eliti sāka apmāt
dehumanizācijas projekti. To galvenais mērķis ir samazināt planētas iedzīvotāju
skaitu līdz vienam miljardam, izveidot t.s inkluzīvo kapitālismu, kurā valda
“pasaules valdība”. Dehumanizācijas projektu realizācijas kulminācija
(atsvešinātības efektīvs faktors) tika sasniegta kovida vīrusa pandēmijas laikā
no 2020.gada sākuma zem globālisma prozelītu “lielās pārlādēšanas” karoga.
Kapitālisma šodienas fāzes teorētiķi saka, ka uz Zemes ir ne tikai cilvēki, bet
arī postcilvēki.
Liminalitātes
laikmeta ambivalentums ir konstatējams bez optiskiem palīglīdzekļiem. Katrs ar
savām acīm var fiksēt gan drūmo planetāro demogrāfisko pāreju, gan informācijas
tehnoloģiju radikālo progresu. Liminalitātes laikmeta ambivalentums nevienu nevar
atstāt vienaldzīgu, neizraisot iekšēji pretrunīgas jūtas un domas. Cilvēces
vēsturē agrāk nav bijusi tik liela disproporcija starp tehnoloģiski inovatīvo
radošumu un garīgo pagrimumu. Protams, arī planetārā demogrāfiskā pāreja ir
unikāla parādība. Tas pats jāsaka par pandēmijas izmantošanu “lielajai
pārlādēšanai”.
Informācijas
tehnoloģiju radikālais progress pats par sevi ir milzīgs iegansts
atsvešinātības kumulācijai. Tam papildinājumā nākas ņemt vērā citus jaunākos
zinātnes sasniegumus – nanorobotu izmantošana, genoma izmainīšana, mākslīgās
šūnas izaudzināšana, vakcinācija-čipizācija.
Viens no
analītiski interesantākajiem izskaidrojumiem atsvešinātības modernizācijā ir
tēze: jo komplicētāka civilizācija, jo lielāka atsvešinātība sociuma masās. Mūsdienu
civilizācijas komplicētības ģēnijs ir jaunās informācijas tehnoloģijas. Datora
virtuālā realitāte ir iracionāla; jo datorā cilvēks nonāk tālāk no dzīves
realitātes, jo lielāks iracionālisms pārņem cilvēka apziņu. Jaunā informācijas
tehnoloģija pamatīgi kāpina cilvēka intelektuālo nepatstāvību, veicinot prāta
suverenitātes trūkumu. Tāpēc mūsdienu atsvešinātība masveidā ir atsvešinātība
no racionālā. Tas neapšaubāmi ir jauns atsvešinātības variants.
Комментариев нет:
Отправить комментарий