Retorika pati par
sevi nav laba izpausme. Retorikas mērķis nekad nav cienījams. Retorika vienmēr
ir daiļrunības izmantošana ārēja efekta sasniegšanai. Retorika vienmēr balstās
uz ārēji izskaistinātu, bet mazsaturīgu runu. Retorikā tiek lietoti vārdi bez
dziļāka seguma un bez patiesa pārdzīvojuma. Retori sabiedrībā netiek patiesi
cienīti. Sabiedrība var apbrīnot un jūsmot par oratora runas mākslu, taču
apbrīnošana un jūsmošana nav stabila un nav pilnvērtīga. Tā faktiski ir
retorika par retoriku. Tā ir ar smīnu un zināmu lišķību izrādīta apbrīna un
jūsma.
Politiķus
tradicionāli nemīl daudzu iemeslu dēļ. Politika faktiski ir stipri līdzīga
retorikai. Politika tāpat kā retorika ir māksla vairāk vai mazāk ārēja efekta
panākšanā. Tāpēc viens no galvenajiem iemesliem kritiskajā attieksmē pret
politiķiem ir viņu retorika. Politiķa retorika vienmēr balansē starp relatīvi
cienījamu politisko darbinieku un politikāni – bezprincipu politiķi, politisko
spekulantu un intrigantu.
Neapšaubāmi,
politiskās retorikas saturs var būt ar dažādu uzticamības, realitātes,
perspektivitātes, adekvātuma pakāpi. Ne visa politiskā retorika ir zemē metama
– noniecināma, ignorējama, izsmejama u.tml. Tā, piemēram, nacionālisma
ideoloģijā lietotajai politiskajai retorikai mēdz būt dziļa autoritāte un
reputācija. Latviešu tautas vēsturē tā tas bija pirms I Pasaules kara, kad
inteliģences politiskajos diskursos dominēja nacionālās valsts izveidošanas
ideja. Visjaunākajā laikā, LKP/VDK nomenklatūras morālo kastrātu falsificētajā
“otrajā” republikā, politiskajai retorikai nevar būt nekāda autoritāte un reputācija,
jo visa pēcpadomju dzīve ir dzīve melu, nelietību, nodevību, organizētās
noziedzības, humanitātes noziegumu kloākā. Pie tam pēcpadomju dzīve ir sajūgta
ar eiropeīdu pagrimuma un izmiršanas mentalitātes, Rietumu civilizācijas
norieta atmosfēras retoriku. Debilitātes laikmets ir ne tikai Latvijā.
Vakcinācija pret veselā saprāta sabrukumu ir vajadzīga ne tikai latviešu
inteliģencei.
Visjaunākā laika
politiskās retorikas kritikā gribas lietot maksimāli nesaudzīgus vārdus; proti,
gribas reikt, ka tiekamies ar diurētisku retoriku. Tiekamies ar retoriku, kas
veicina diurēzi – urīna izdalīšanos. Tā ir retorika, kas var būt noderīga
vienīgi attiecīgi slimiem cilvēkiem. Viņiem zāļu vietā ieteicams klausīties vai
lasīt šodienas politiķu izteikumus.
Latvijā priekšroka
ir nācijas tēvam – diurētiskās retorikas korifejam. Organismā zināmi procesi
nekavējoties sākas pēc tādiem viņa lietotajiem vārdiem kā “valstsgriba”,
“līdztautieši”, “parlamentārais pārpratums”. No nācijas tēva daudz neatpaliek citi tautas
kalpi. Politiķi masveidā lieto tādus diurētiskos līdzekļus kā “ilgtspēja”, “izaicinājums”,
“kultūrnācija”, “kultūrbaznīca”, “radošās industrijas”, “kultūrvalsts”, “tiešsaiste”,
“apdraudējums”, “zaļā nākotne”.
Diurēzes stimulatoru
kolekcija ir 2021.gada 29.maijā “Delfos” publicētajam Daces Melbārdes tekstam ar nosaukumu
“Jaunais Eiropas Bauhaus: no idejas līdz īstenošanai”. Nākas stipri piespiest
sevi turpināt lasīt pēc teiktā “Pagājušā gada rudenī, uzrunājot
Eiropas Parlamentu, Eiropas Komisijas prezidente Urzula fon der Leiena nāca
klājā ar iniciatīvu uzsākt Jaunā Eiropas Bauhaus izstrādi. Jaunā Eiropas
Bauhaus nolūks ir savienot Eiropas zaļo kursu (!?) ar kultūras pieredzi un ar
cilvēka ikdienu, ar to kā un kādā vidē mēs ikdienā dzīvojam. Jauno Eiropas
Bauhaus varētu raksturot arī kā kvalitatīvas dzīves (telpas) dizainēšanas
kustību, kurā savijas trīs galvenās dimensijas: ilgtspēja (!?) un harmonija ar
dabu (!?), estētika (!?), kā arī pieejamība (kam?), iekļautība (kam?) un
piederība (kam ?)”.
Vācijā “Bauhaus” neapšaubāmi
bija mākslinieciskās domas, radošo talantu, estētisko teoriju uzliesmojuma
laiks, kas oriģinālas mācību iestādes veidā pastāvēja no 1919.gada līdz
1933.gadam. “Staatliches Bauhaus” vērtējumā ļoti piemērota ir Ļ.Gumiļeva
teorija par kosmiskās enerģijas izraisītajiem pasionaritātes sprādzieniem uz
Zemes atsevišķās teritorijās. Vācijā patiešām bija mākslinieciskās apdāvinātības
sprādziens. Un vēl kas! Nav aizmirstami Hitlera vārdi par “Bauhaus” “ebreju
izgudrojumiem”. “Bauhaus” proponētā funkcionālisma doktrīna un arhitektūriskais
konceptuālisms ir XX gs. kultūras mantojuma vērtīga sastāvdaļa. No tās var
daudz mācīties. Taču tās garu, idejisko uzlādējumu, radošuma iniciācijas nevar
atkārtot, jo katrs voluntārs atkārtojuma projekts draud kļūt oriģināla diskreditācija.
Vai tas ir šodien vajadzīgs? Vai tā ir eiropiešu dzīves akūta nepieciešamība?
EK prezidentes
priekšlikums ir skaista retoriskā konstrukcija tiem, kuri dzīvo mucā bez
sasaistes ar dabu, vides estētisko noformējumu, bez estētikas kā zinātnes par
skaisto, bez “pieejamības, iekļautības un piederības” dzīves īstenībai. Arī
Melbārde dzīvo mucā. Vienīgi mucā dzīvojošie var aplaudēt EK prezidentes
politiskajai retorikai. Katrs normāls eiropietis ir lietas kursā par Eiropas iedzīvotāju
reāli bezcerīgo nākotni. Eiropā veidojas “Jaunais Eiropas Halifāts”; Eiropa
nespēj atbrīvoties no ASV kolonizācijas; Eiropā ir intensīva kolonizatoru laizīšana;
eiropeīdi noveco un izmirst; eiropiešu mākslu piesārņo postmodernisms;
eiropiešu politiskajā elitē mutuļo infantilisms un infernālas (ar elli un
ellišķo saistītas) noslieksmes.
Melbārde raksta: “Jaunā
Eiropas Bauhaus iniciatīva tiek piedāvāta kā viena no atbildēm mūsu kopīgo māju
- Eiropas, izdzīvošanai un atjaunošanai pēcpandēmijas (!?) pasaulē. Vides
piesārņojums un klimata pārmaiņas rada līdz šim vēl nepieredzētus draudus, ko
katrs individuāli un pat atsevišķas ES dalībvalstis nevar atrisināt vienas
pašas. Tāpēc Jaunais Eiropas Bauhaus ir uzskatāms arī par sadarbības un
partnerības projektu, kurā apvienot spēkus pret kopīgiem apdraudējumiem, kas
tuvākajās desmitgadēs var ietekmēt eiropiešu dzīves kvalitāti un kopā
dzīvošanas veidus un kultūru”.
To varēja uzrakstīt
tikai mucas pilsone. Melbārde ir mucas pilsone. Tikai mucas pilsone var nezināt
par globālisma prozelītu organizēto “lielo pārlādēšanu”, kurai lieliski kalpo
pandēmija. Tagad visi saprātīgie apjēdz, ka pēc pandēmijas (ja tā vispār
beigsies !!!) būs pilnīgi cita dzīve. Vai tiešām Melbārde nav vismaz uz mirkli
izbāzusi galviņu no mucas? Vai tiešām viņa neko nezina par Švābu, Atali? Vai
tiešām viņa nezina, ka Urzula fon der Leiena ir kopā ar globālisma prozelītu aktīvākajiem
izpalīgiem? Viņa netiktu iesēdināta EK prezidenta krēslā, ja to neatbalstītu Anglijas
karaliene, Anglijas un citu zemju prinči, rotšildu lēdijas un seri, Romas
pāvests utt. Vai tiešām Melbārde nav spējīga aptvert, ka propagandē reti
bezjēdzīgu un reizē reti cinisku politisko retoriku, kas ir iespējama tikai
dziļa pagrimuma laikmetā?
Комментариев нет:
Отправить комментарий