v Rietumu
civilizācijā kopš XX gs. 60.gadu beigām tiek sagrauti visi kolektīvās
identitātes veidi – ģimene, etnoss/tauta, valsts u.c. Ne viss eiropeīdu sociums
to atbalsta. Tiem, kuri pretojas, teiksim, etnosa/tautas sagraušanai, var
noderēt dotās refleksijas.
v Etnoss ir kolektīvās kopības apliecinājums un kolektīvās
identitātes pazīme. Lai degradētu un sagrautu kolektīvo identitāti, nepieciešams
kompromitēt etnosa jēdzienu. Tā tas notiek Rietumu civilizācijas norieta
laikmetā, kad ir sastopama tendence likvidēt jebkura veida kolektīvo identitāti
– ģimenes, tautas, valsts, kultūras, reliģijas.
v Etnoss
ir saistīts ar kaut ko neizskaidrojamu, pārdabisku, mīklainu. Par tādu
attieksmi pret etnosu parasti nekaunās. Saruna par etnosa rašanos un
pastāvēšanu patiešām nav viegla un nevar iztikt bez mistikas. Etnoss ir
saistīts ar kaut ko noslēpumainu, mīklainu, neizskaidrojamu, ar prātu
neaptveramu un nesaprotamu. Tāda pārliecība vienmēr rodas, rūpīgi iedziļinoties
etnosa problemātikā.
v Etnosa
jēdziena izmantošanai mēdz būt
ideoloģisks, politisks, zinātnisks aprēķins. Svarīga ir zinātniskā vide,
politiskā situācija, ideoloģijas mērķis. Etnosa interpretācija var ietilpt
tautas identitātes raksturojumos, kā arī nonākt nacionālisma šovinisma gūstā.
Uz etnosa jēdziena lietošanas likteni parasti atsaucas politiskās un ideoloģiskās
reālijas, ne tik lielu vērību piešķirot intelektuālajām saknēm un
zinātniskajiem motīviem.
v Etnosa jēdziena autoritāte sākās reizē ar etnogrāfijas kā
zinātniskās disciplīnas sakārtošanu. Jēdziens “etnoss” tika ieteikts kā
etnogrāfijas galvenais jēdziens. XX gs. sākumā notika etnogrāfijas
institucionalizācija augstākajā izglītībā. Šis process balstījās uz etnosa
definīciju. Proti, etnoss ir indivīdu kopa, kuru apvieno vienā veselumā
fiziskās/antropoloģiskās/anatomiskās pazīmes, kopīgs vēsturiskais liktenis,
valoda, pasaules uzskats, psiholoģija, garīgā kultūra.
v Jēdziens
“etnoss” ir cēlies no grieķu “ethnos”. Jēdzienu “etnoss” mūsdienu
svešvārdu vārdnīcā skaidro kā sinonīmu jēdzieniem “tauta”, “cilts”, “cilšu
apvienība”, “nācija”. Taču patiesībā
tas ir stipri vienkāršots skaidrojums. Sinonīmu semantisko atšķirību amplitūda
ir liela. Piemēram, jēdzienu “tauta” bieži lieto t.s. vienkāršo cilvēku masu
apzīmēšanai. Savukārt LR Satversmē ir runa par “Latvijas tautu”, tā apzīmējot
polietnisko iedzīvotāju sastāvu. Jēdzienu “nācija” lieto kā apzīmējumu valsts
dažādu tautu pilsoņiem. LR Satversmē reāli neeksistējošās “Latvijas tautas”
vietā nāktos lietot jēdzienu “Latvijas nācija”.
v Latvijā nacionālistiski noskaņoti mazāk izglītoti latvieši
priekšroku dod jēdzienam “latviešu nācija”, bet nevis jēdzienam “latviešu
tauta” vai “latviešu etnoss”.
v Jēdziens “nācija” ir cēlies no latīņu “natio” –
tauta. Eiropā kopš XVIII gs. par nāciju dēvē valsts pilsoņus, kuriem var būt
dažāda etniskā piederība. Nācija ir sava veida pilsoniskā kopība, politiskā
kopība polietniskā valstī.
v Rietumu civilizācijā un arī Latvijā zināmas svārstības ir
sastopamas sakarā ar etniskās piederības (tautības, nacionalitātes) fiksēšanu
dokumentos. To var darīt un var arī nedarīt, ja indivīds to nevēlas. Padomju
laikā zinātnē, politikā un ideoloģijā tika ieviesta atšķirība starp tautu un
nāciju. Par nāciju dēvēja tautu, kurai ir sava valsts.
v Mūsdienu filosofijas enciklopēdijās un vārdnīcās lieto
jēdzienu “etniskums”, kas ir filosofiska kategorija. Par etniskumu tiek
uzskatīta kultūras atšķirību sociālās organizācijas forma, jo katrs etnoss
(tauta) pats nosaka, kas ir tā atšķirības, specifikas, identitātes pamatā.
Etnoss tādējādi uzticas savām īpatnībām un tās pretstata citu etnosu īpatnībām.
M.Vēbers izteicās par etnosa “subjektīvo ticību” savām specifiskajām iezīmēm.
Filosofijas literatūrā etnoss ir homogēnu, funkcionālo, statisko īpašību
kopums, kas attiecīgo etnosu atšķir no citiem etnosiem.
v Zinātnē un filosofijā pret etniskumu izturas galvenokārt
divējādi – esenciāli un instrumentāli. Saskaņā ar esenciālo attieksmi etniskuma
rašanos nosaka sociālais bioloģiskums un ģeogrāfiskais determinisms. Etniskuma
veidošanos nosaka teritorija, valoda, ekonomika, rases tips, reliģija, pasaules
uzskats, mentalitāte. Saskaņā ar instrumentālo attieksmi etniskums ir
politiskās mobilizācijas līdzeklis, kā tas, piemēram, ir nacionālisma
ideoloģijā.
v Etniskums ir sociālais arhetips, kuru nedrīkst ignorēt;
etniskums ir cilvēku kopuma lojalitātes sociālā forma. Ļ.Gumiļevs lietoja
jēdzienu “komplimentaritāte”. Tā viņš apzīmēja etnosa pārstāvju iekšējo tuvību,
uzticību viens otram. Komplimentaritāte nodrošina savstarpējo lojalitāti, kas
ir viens no svarīgākajiem etnosa pastāvēšanas faktoriem.
v Bībelē ir norādīts, ka katrai tautai ir savs liktenis: “kas pagājušajos laikos visām tautām ļāvis
iet savus ceļus” (Apustuļu darbi 14, 16). Zinātne noraida Dieva spēka
iejaukšanos etnosa dzīvē, taču zinātne nepiedāvā citu spēku...
v Etnoss (etniskums) ir kaut kas neizskaidrojams,
pārdabisks, mīklains tāpēc, ka tā
izpratnē nevar būt konsekvence – noteiktība, mērķtiecība, loģiska pamatotība un
sakarīgums. Nav neviena iezīme, ar kuras
palīdzību varētu traktēt visus etnosus. Tātad nav konsekvents kritērijs,
īpašība, etniskās identitātes fenomens, kas vienādā mērā kā kanoniska izpausme
kalpotu visu etnosu zinātniskajai interpretācijai. Tas, pirmkārt. Otrkārt, nav
neviens faktors, kas būtu iemesls etnoģenēzei visos tās praktiskajos gadījumos.
v No etniskuma pazīmēm nevienai nav universāls raksturs.
Valoda neder, jo mēdz būt dialekti. Teritorija neder, jo, piemēram, latvieši
arī Āfrikā paliek latvieši.Vēsturiskā kopība neder, jo tā var būt vienāda
vairākiem etnosiem. Izcelsme neder, jo katrs etnoss ir cēlies no vairākiem
etnosiem. Neviens etnoss nav ideāli līdzīgs citiem etnosiem. Uz katru etnosu
attiecas etniskā vienreizējība. Katrs etnoss ir unikāls – ne ar ko
nesalīdzināms.
v Mēdz teikt, ka etnosa rašanās ir atkarīga no sociāliem,
reliģiskiem, bioloģiskiem, ģeogrāfiskiem faktoriem. Taču tas raksturo vienīgi
etnosa rašanās apstākļus, bet neraksturo etnosa rašanās iemeslu. Etnosa rašanās
iemesls paliek nezināms, neizprasts, neskaidrs u.tml. Tā, piemēram, nav
atzīstams, ka ģeogrāfiskā vide ir etnosa rašanās iemesls.
v Etniskā piederība eksistē etnosa pārstāvju apziņā. Taču
eksistē neviendabīgi. Atšķirīgi etnosi var izvēlēties vienu etnonīmu; vienā
etnosā var būt subetnosi katrs ar savu nosaukumu.
v Apziņa nevar radīt etnosu, kā arī nevar mainīt cilvēka
etnisko identitāti. Tā, piemēram, Raiņa vēlēšanās “iziet no tautas” nevarēja
realizēties etniski bioloģiskajā ziņā, bet varēja realizēties vienīgi virtuāli
politiskajā ziņā.
v Etnoss ir dabas parādība, bet nevis apziņas parādība.
v Etnoģenēzē, etniskajās transformācijās nav konstatējams
neviens invariants faktors, tomēr etniskā asimilācija un etniskā diverģence
eksistē. Tāpēc aktuāli ir jautājumi “Kas virza šos procesus?”, “Kas ir
autors?”, “Kāds spēks to dara?”. Atbildē uz šiem jautājumiem tādi domātāji kā
Ļ.Gumiļevs, Ļ.Tolstojs atsaucās uz transcendentālu spēku. Ļ.Gumiļevs tādu spēku
nosauca “Faktors X”. Šis spēks atrodas kosmosā.
v V.Vernadskis atklāja bioķīmisko enerģiju, kas nokļūst
organismā no kosmosa. Ļ.Gumiļevs rakstīja par kosmisko “pasionāro grūdienu”,
kas ir enerģijas avots etnoģenēzei.
v Par etnosu enerģētisko stāvokļu maiņu rakstīja Toinbijs,
Špenglers, Daņiļevskis, Ļ.Gumiļevs u.c. Etnoss rodas, pateicoties “pasionārajam
grūdienam” (enerģijas uzliesmojumam); seko etnosa pacēlums – pārsilšana – pagrimšana
– noslāpšana. Citiem vārdiem sakot, etnoģenētiskās fāzes ir piedzimšana, uzplaukums,
pagrimšana, inerces fāze, obskurācija, nāve.
v Etnoss vienmēr ir rezistenta sistēma. Etnosam piemīt
rezistence – spēja pretoties, pretdarbība, organisma izturība pret nevēlamas
vides, kaitīgu vielu, mikroorganismu iedarbību.
v Etnosa esamība nav iedomājama/iespējama bez mentalitātes.
Aktuāli ir jautājumi “Vai mentalitāte ir dabas dota izpausme?”. XX gs. atklāja
geštaltus – stabilus garīgos stāvokļus, kurus cilvēkā nevar ietekmēt ārējie
spēki. Psihosfērā ir netelpiskas un nefiziskas likumsakarības.
v Vācu biologs Hans Adolf Eduard Driesch (1867-1941)
jautāja, vai cilvēkā sastopamie mērķtiecīgie procesi ir paša cilvēka radīti jeb
organiskās dzīves pamatā ir īpaša tipa mērķtiecība – nedalāma likumsakarība,
kuras rezultāts ir šo likumsakarību mērķtiecība. Viņš izsacījās par entelehiju –
iekšējo spēku, kas sevī pretenciozi ietver gan mērķi, gan rezultātu.
v V.Vernadska pieejā noosfēras enerģētisms funkcionē kā
fundamentāla ontoloģija. Viņš lika pamatus zinātniski filosofiskai disciplīnai –
noosfēras enerģētisms. Runa ir par evolūcijas enerģētisko ainu kosmosā, uz
planētas, cilvēcē. V.Vernadsa mācība ir par dabas bioģeoķīmisko un kultūras
bioģeoķīmisko enerģiju. Dabas bioģeoķīmiskā enerģija nosaka evolūciju, apziņas
rašanos, pastāvēšanu, funkcionēšanu, kā arī nosaka intelektuālās spējas,
spriegumu, substrātu – centrālo nervu sistēmu.
v Filosofijā ir sastopams viedoklis, ka etnoss nav dabas
parādība, bet ir pārdabiska parādība. Uz etnosu attiecas apofātiskā izziņa –
izziņa ar nezināšanu.
Комментариев нет:
Отправить комментарий