T.s. trimdas
latviešu cilvēciskās kondīcijas (inteliģences, izglītotības, morālās stabilitātes,
nacionālā patriotisma, profesionālās kompetences) problēma ir pastāvējusi
vienmēr “otrās” brīvvalsts gados. Minētā problēma neradās tikai pēc nācijas
tēva un viedā Kariņa iebīdīšanas augstajos krēslos. Minētā problēma ir sena, un
tā nav saistīta tikai ar politisko sfēru, bet aptver dzīves visas sfēras –
zinātni, izglītību, veselības aizsardzību, ekonomiku, finanses utt.
Tā, piemēram,
akadēmiķis Vilis Samsons stāstīja par “trimdinieku” nekaunīgajiem centieniem
pārņemt Zinātņu akadēmijas vadību tūlīt pēc PSRS sagraušanas. “Trimdinieku” smalkas
dāmas daudzus gadus bija Sorosa fonda priekšnieces. “Trimdinieku” pelēkas filoloģes
Rīgā trekni barojās no Rietumu dažādu fondu piešķirtajiem miljoniem latviešu
valodas attīstībai, bezjēdzīgi latviskojot latviešu valodas apguvei metodiski fundamentāli
nepiemēroto dāņu, vācu, zviedru valodas mācību literatūru un pie reizes nomelnojot
Sergeja Hristovska sarūpētos metodiski teicamos latviešu valodas mācību līdzekļus.
Neapšaubāmi, “trimdinieku”
vismelnākais ieguldījums latviešu tautas vēsturē ir nacionālā nodevība, pēc
PSRS sagraušanas brāļojoties ar LKP/VDK nomenklatūras morālajiem kastrātiem un
ar viņiem kopīgi tēlojot Latvijas Republikas atjaunošanu.
Katrā ziņā jāņem
ir vērā divi faktori “trimdinieku” kondīcijas izskaidrojumā. Pirmais faktors ir
tas, ko nākas dēvēt par latviskās mentalitātes kritisko specifiku. Nedrīkst bez
ievērības atstāt, piemēram, tādas masveidīgas noslieksmes kā kolaboracionisms,
politiskā neuzticamība, pseidointelektuālisms, vienaldzīgā attieksme pret
taisnīgumu un tiesiskumu, hipertrofēta pašpārliecinātība, augstprātība, slimīgi
nenovīdīga attieksme pret otru latvieti, verdziska mānija pakalpot un pielīst
kungiem.
Otrais faktors ir
Rietumu civilizācijas degradācija kopš XX gs. 70.gadiem. Neapšaubāmi, ar
postmodernismu, neoliberālismu, pozitīvismu, “viedokļu plurālismu”, “politkorektumu”,
“toleranci”, “demokrātiju”, “cilvēktiesībām” piesārņotā Rietumu garīgā
realitāte dziļi atsaucās uz “trimdinieku” socializāciju - vērtību sistēmu,
morālajām normām, estētiskajiem kritērijiem, audzināšanu un izglītotību. Ne
velti, piemēram, ASV izskolotais Nils Muižnieks atklāti atzina, ka vidusskolā
viņu iemācija tikai rakstīt un lasīt.
Neapšaubāmi, “perestroikas/atmodas”
laikā latviešu tautā visdrūmākā daļa bija “trimdinieki”. Viņi jau 20 un vairāk
gadus dzīvoja pagrimuma, panīkuma, straujas pasliktināšanās apstākļos, kas
neietekmēja Latvijā dzīvojošo cilvēku garīgo pasauli.
Комментариев нет:
Отправить комментарий