Par latviešu
inteliģences kādas daļas šausmīgo aprobežotību un pretīgo tumsonību liecina
attieksme pret radoši garīgo darbību kā pret industriju. Tātad kā pret rūpniecisko
ražošanu, tādējādi apliecinot materiālistisku reti vulgāru attieksmi. Latviešu
inteliģencē ir sastopami industrijas maniaki – cilvēki ar spilgti izteiktām
patoloģiskām tieksmēm un apsēstību visu vērtēt tikai no biznesa, naudas
pelnīšanas, materiālā izdevīguma, labuma, praktiskuma viedokļa. Līdz šim
industrijas maniakālisms bija sastopams Latvijas Kultūras akadēmijā (LKA) tās
rektores Muktupāvelas apsēstībā, aizstāvot kroplās studiju programmas. LKA ir
bakalaura programma “Radošās industrijas” un maģistra programma “Radošās
industrijas un izaugsmes menedžments”.
2021.gada
30.janvārī pieteicās vēl viens latviešu inteliģences industrijas maniaks. “Dienā”
tika ievietots Anda Sedlenieka teksts “Cilvēciskās žurnālistikas karalis”. Teksta
pirmajā teikumā lasāms: “ Šā gada 23. janvārī ASV 87 gadu vecumā aizsaulē
aizgāja viens no pasaules žurnālistikas vēsturē visu laiku populārākajiem un
milzīgu ietekmi uz šīs industrijas (!?) attīstību atstājušais sarunu šovu
vadītājs Lerijs Kings.”
Sedlenieks blādās par žurnālistiku kā par
"industriju" - ražošanu ar rūpnieciskām metodēm. Tā var teikt tikai primāts,
kurš nezina, kas ir žurnālistika. Taču viss ir loģiski! Pēcpadomju laikā latviešu
pseidointeliģences pietaisītajos Rīgas medijos žurnālistika neeksistē -
eksikstē tikai pērkamo laizītāju šļaktināšanās, laizīšanas intensīvajā procesā uz
visām pusēm izšļakstinot siekalas. Rīgas postcilvēks pareizi raksturo Leriju
Kingu kā cilvēciskās, proti, cilvēku, žurnālistikas pārstāvi, kuram viņa
profesija bija literāri publicistiska darbība, bet nevis ražošana ar rūpnieciskām
metodēm.
Protams, ne visai ir saprotams, kā varēja pēcpadomju
laikā uzplaukt tāda šausmīga aprobežotība un pretīga tumsonība. Padomju laikā
pilnīgi nebija iespējams publiski blādīties par mākslu, literatūru, žurnālistiku,
publicistiku kā par industriju; respektīvi, kā par kaut ko analoģisku dažādu
rūpniecisko izstrādājumu izgatavošanā. Tiek vārdā nosaukti divi industrijas
maniaki. Taču viņi noteikti nav vienīgie. Latviešu inteliģencē katrā ziņā vēl
ir biezs slānis, kuram neizraisa jēdziens “industrija” alerģiju radoši garīgās
darbības kontekstā. Šausmīgajai aprobežotībai un pretīgajai tumsonībai ir
masveida spēks.
Комментариев нет:
Отправить комментарий