2020.gada koronavīrusa izraisītās pandēmijas
nopelns ir unikālais stāvoklis izglītībā. Pandēmijas laikā mācības pārtrauca 1
576 873 546 (90,1%) no planētas skolēniem un studentiem. Tādu skaitli nosauc “JUNESCO”.
Tātad apmēram 1,6 mljrd. bērnu un jauniešu (190 valstīs), kā arī skolotājiem un
pasniedzējiem, bija liegta iespēja apmeklēt savu mācību iestādi. Valstu valdības
skolām un augstkolām pieprasīja pāriet uz t.s. distances izglītību, izmantojot
datorus un interneta programmas. Politiskā vara voluntāri ieviesa attālināto
formu zināšanu apguvē, liekot skolotājiem un pasniedzējiem izdomāt adekvātas
metodes jaunajai kārtībai mācību procesā. Lielās līnijās vērtējot, tādu
stāvokli izglītībā var droši uzskatīt par brīvības ierobežošanu, kas ir ļoti
būtisks pandēmijas atribūts – spilgta īpašība, bez kuras attiecīgā lieta nav
iespējama. Demagoģiski aizbildinoties ar pandēmiju, politiskā vara pieņēma visdažādākos
mērus veselo cilvēku dzīves tiesību ierobežošanā.
Saprotams, unikālo stāvokli
izglītībā sāka attaisnot, slavēt un tam prognozēt spožu nākotni politiskajai
varai uzticīgi kalpojošā inteliģence (zinātnieki, eksperti, žurnālisti,
publicisti u.c.). Tā tas izvērtās ne tikai Rietumu zemēs. Tā, piemēram, tas
dedzīgi notiek starptautiskajā žurnālā “JUNESCO Kurjers” (2020.g. 2.nr.). Tajā
vairāku valstu pārstāvji kaismīgi apcer pandēmijas mēnešos iegūto pieredzi
izglītībā un šīs pieredzes noderīgumu cilvēces nākotnē. Izrādās, pandēmija ir
bijusi savdabīgs katalizators milzīgam progresam izglītībā. Izrādās, pandēmijas
laikā realizēto izglītības politiku ir katrā ziņā jāturpina arī pēc infekcijas
slimības apvaldīšanas, jo šai izglītības politikai ir grandiozas perspektīvas.
2020.gada 26.martā tika izveidota
jauna vispasaules organizācija “Globālā koalīcija izglītības jautājumos”.
Organizācijas mērķis ir attīstīt uz planētas distances izglītību. Tiek
akcentēta nepieciešamība kardināli pārskatīt līdzšinējo darbību izglītībā.
Distances izglītību nedrīkst pārtraukt vismaz līdz tam laikam, kamēr nebūs
iegūta vakcīna pret slaveno vīrusu. Taču arī pēc tam nākas atbalstīt digitālās inovācijas
izglītībā. Izglītības sistēmā ir jāiekļauj radoši piedāvātās “on-line”
platformas. Pandēmija ir stimulējusi novecojušo izglītības metožu atmešanu un
digitālajam mācību procesam adekvātu jaunu metožu izdomāšanu.
Uz planētas lielākā problēma ir
nevienlīdzība tehniskajā apgādē un digitālajās prasmēs. “JUNESCO” ir
noskaidrojusi, ka uz Zemes 826 miljoniem bērnu un jauniešu nav mājās datora,
706 miljoniem nav interneta, ar internetu neprot apieties 64% no skolotājiem un
pasniedzējiem, 48% no bērniem un jauniešiem, bet 80% no viņu vecākiem.
Pandēmijas laikā ne
tikai Latvijā sākās t.s. distances izglītības lobēšana. Turklāt netiek slēpts
tās adresāts un mērķis. Internetā ir sastopami atklāti ciniski izteikumi
sociālā darvinisma garā. Distances izglītība ir paredzēta kā masu izglītība
sabiedrības zemākajai kārtai. Tās mērķis ir samazināt valsts budžeta izdevumus,
lētākajā un vienkāršākajā ceļā palīdzēt jaunajai paaudzei apgūt zināmu
kompetenci, tiekoties ar dzīves īstenību un nepieciešamību sev nodrošināt
eksistences līdzekļus. Distances izglītība neattiecas uz sabiedrības elitāro
kārtu. Tai saglabājas tradicionālā izglītība. Distances izglītības lobētāji
apgalvo, ka kvalitāte nemainās, jo distances izglītība ir tikpat laba kā
tradicionālā izglītība; distances izglītība paver iespēju par 20% palielināt
skolēnu/studentu skaitu bez papildus līdzekļu ieguldīšanas, kas ir izdevīgi
sabiedrībai.
Taču pats
galvenais ir tas, ka distances izglītība paver plašas iespējas speciāli formēt
ļaužu masu apziņu atbilstoši valdošās elites interesēm. Par to precīzi izteicās
Krievijas sociālā darvinisma slavenākais fans H.Grefs, kuru citēju oriģinālā: “Я
пришёл к выводу, что самый главный министр в правительстве — это министр
образования. Не министр финансов, не министр экономики, а министр образования.
Причём не высшего, а среднего образования, потому что этот министр закладывает
основы культурного кода”. Latvijā
tā tas ir noteikti. Turklāt Latvijā galvenais ministrs valdībā atbild ne tikai
par vispārējo (vidējo) izglītību, bet atbild arī par augstāko izglītību un
zinātni. Bez pārspīlējuma var teikt, ka Latvijā šis ministrs ir kultūrnācijas
smadzeņu valdnieks.
Комментариев нет:
Отправить комментарий