Nav iespējams
izprast un izskaidrot latviešu inteliģences mentalitātē vienu samērā izplatītu
īpatnību; proti, nav saprotams sakarā ar kādiem apsvērumiem latvieši vienām
personām piedod tautas nesaudzīgu un objektīvu kritiku, bet citām personām to
nepiedod, tās noklusējot, nolamājot, nostumjot grāvī.
Tā, piemēram,
masu kultūras industrijas elks latviešu ziņģu karalis R.Pauls var sacīt visu
kaut ko kritisku par latviešiem, Latviju, valdošo kliķi, nebaidoties, ka viņu
noklusēs, neatskaņos, neizmaksās honorāru, neapsaukās par maestro utt. Turklāt
viņš drīkst latviešus kritiski raksturot pat Krievijas publiskajā telpā, kas
skaitās nacionālā nodevība.
Tas pats attiecas
uz I.Lancmani. Viņš 1998.gadā sagatavoja darbu ar ļoti precīzu un dzēlīgu
nosaukumu, tajā minot visas latviešu mīcīšanās galvenās izpausmes. Gleznas
nosaukums ir ļoti objektīvs: “Latvija muļķības, naida, skaudības, slinkuma,
alkātības, baudkāres un nodevības ielenkumā”. Apskaužami godīgi un drosmīgi viss ir pateikts par
latviešu mīcīšanos zem Saules pēcpadomju “brīvvalstī”. Visas izpausmes ir
joprojām aktuālas un noteikti būs aktuālas līdz latviešu tautas galam vai
pasaules galam. Skaidrs, ka par tādu nacionāli neglaimojošu vērtējumu Lancmaņa
kungu nāktos padzīt no Rundāles, neslavēt medijos, nedod ordeņus, negatavot
“piāra” intervijas utt. Bet, lūk, tas nenotiek! Viss turpinās tā it kā nebūtu
gleznas ar tik dzēlīgu nacionālo “slavējumu” latviešu tautai un valstij. Kā to
izskaidrot? No kā vadās latvieši šajā gadījumā? Vai tas ir saistīts ar
ģenētiski determinēto aprobežotību? Bet varbūt tas ir saistīts ar kaut ko citu?
Minētā glezna
atrodas valsts īpašumā. Arī tas ir jocīgi, jo tādu gleznu valstij vajadzēja
iznīcināt, bet nevis iekļaut valsts muzeja fondos. Ne mazāk šizofrēniski
neskaidra ir Lancmaņa stāja. No vienas puses ir sastopams viņa latviešu dzīves
objektīvs vērtējums, valsts noziedzīgās būtības atzīšana. Bet no otras puses ir
sastopama viņa neatsacīšanās sadarboties ar noziedzīgo valsti, neatsacīšanās
saņemt noziedzīgās valsts ordeņus un dažādus citus apbalvojumus.
Internetā ir
Lancmaņa “parādes” fotoportrets. Tajā viņš redzams smokingā un melnās laka
kurpēs ar visiem ordeņiem.Viņa pozēšana un pozēšanai izvēlētais interjers “parādes”
uniformā ir tipoloģiski līdzīgs karaļu, valsts prezidentu pozēšanai un
interjeram “parādes” portretam, kuru pavalstnieki karina pie sienas kantoros un
viesistabās. Tāpēc ir jautājums “Kā tāda izrādīšanās saderas ar it kā
mākslinieciski radoša cilvēka statusu?”. Labi ir zināma īstu mākslinieku,
rakstnieku, zinātnieku ironiskā attieksme pret tādu izrādīšanos. Cilvēces
vēsturē noteikti nebūs daudz radošu personību, kuras būtu par sevi sagatavojušas
“parādes” fotoportretu. Kā ir jāsaprot Lancmaņa šizofrēniski divdomīgā stāja?
Комментариев нет:
Отправить комментарий