v
Franču
sociologs Alens Turens (Alain Touraine, 1925) ir izveidojis savdabīgu
leģitimācijas vēsturi; proti, viņš ir uzskaitījis Rietumu civilizācijā tos morāli
garīgos orientierus, kurus cilvēki savā laikā atzina par likumīgiem un galveniem
morāli garīgajiem orientieriem, tādējādi attiecīgajā vēsturiskajā periodā apstiprinot
to tiesības un pilnvaras. Vēsturiski pirmais morāli garīgais orientieris bija
Dievs. Cilvēki dzīvoja saskaņā ar Dieva gribu, Dieva doto brīvību, dzīves kārtību
utt. Dievu nomainīja prāts un prāta racionālisms. Tāda nomaiņa sākās
Apgaismības laikmetā XVIII gs. Pēc Apgaismības laikmeta cilvēku morāli garīgais
orientieris vairs nebija tik lielā mērā Dievs kā cilvēka intelekts un cilvēka racionāli
konsekvents saprātīgums. XIX gs. priekšplānā izvirzījās vēsturiskums. Vēsture
kļuva morāli garīgais orientieris. Cilvēki savu dzīvi uzlūkoja vēstures
kontekstā – pagātnes, tagadnes un nākotnes vienotā skatījumā. Alens Turens
lielu lomu vēsturiskuma leģitimācijā piešķir marksismam, kurā vēsturiskuma
princips ir viens no galvenajiem metodoloģiskajiem instrumentiem gan cilvēku esamības
zinātniskajā analītikā, gan cilvēku ikdienišķās apziņas pulsācijā. Alens Turens
skeptiski izturas pret mūsdienām, kad nav īsti skaidrs, kas cilvēkiem ir likumīgais
un galvenais morāli garīgais orientieris. Vēsturiskuma princips saglabājās līdz
XX gadsimta vidum. Dieva loma izzuda XX gs. sākumā. Pēc II Pasaules kara no 60.gadu
beigām (studentu nemieriem 1968.g.) Rietumu civilizācijā notiek ļoti dziļas
izmaiņas. XXI gs. sākumā jau ir milzīga pierādījumu kolekcija tam, ka leģitimēts
ir iracionālisms, bezprāts, paraloģistika, idiotisms, morāli garīgais
plurālisms, kas praktiski pārvēršas amoralitātē, patiesības nihilismā, morāli
tikumiskajā izlaidībā. XXI gs. sākumā Rietumu civilizācija nekādi nevar lepoties
ar prāta racionālismu, vēsturiskumu, bet par Dieva leģitimāciju vispār nevar
būt runas, ja pat tāds reliģiskais institūts kā Romas pāvests ir kļuvis par
homoseksuālisma fanu.
v
Marksa
uzskatos kapitālismu nomainīs komunisms – postkapitālisma vietā būs komunisms.
Marksa uzskati vēsturiski nav apstiprinājušies. Kapitālisma vietā ir radies
postkapitālisms, kas ir kaut kas šausmīgāks par kapitālismu.
v
Saprotams,
šausmīgā postkapitālisma rašanos nosacīja buržuāzijas degradācija.
Postkapitālisma autors ir postburžuāzija.
v
Par
buržuāzijas noslīdēšanu postburžuāzijā nav pieņemts kritiski izteikties.
Kritizē kapitālismu, bet nekritizē tā autoru – buržuāziju. Ja tiek kritizēta
politiskā elite, tad tas nozīmē buržuāzijas kritiku. Cita loģika nav iespējama.
Iespējams ir vienīgi vainīgo nesaukt vārdā, kas tā arī notiek globālo sociālo
problēmu analītikā. Buržuāzijas degradācija netiek tieši apskatīta un novērtēta
kapitālisma/postkapitālisma sakarā.
v
Buržuāzijas
degradācija (vēsturiskā transformācija) ir asimetriska tam, ar ko buržuāzija
varēja lepoties tās pirmsākumos. Buržuāzija radās kā progresīvs revolucionārais
spēks pret arhaisko feodālismu. Mūsdienās buržuāzija nekādi vairs nav
progresīvs revolucionārais spēks. “COVID-19” pandēmijas laikā buržuāzija
kļuva dehumanizācijas noziedzniece. Jau agrāk buržuāzija XX gs. kļuva
demonstratīvas patērēšanas (conspicuous consumption) stimulētāja, cilvēkus
bezatbildīgi novirzot uz vulgāra materiālisma ceļa un demonstratīvo patērēšanu
pārvēršot par necienīgas komunikācijas līdzekli (dod vēstījumu citiem par savu
bagātību). Buržuāzijas mentalitāte vēsturiski pirmajā laikā pamatoti asociējās
ar taupīgumu, ekonomiskumu, lietderīgumu, darba spējīgumu, askētismu sadzīves
vajadzībās. Buržuāzijas mentalitāte asociējās arī ar racionālu cietsirdību,
tradicionālo vērtību cienīšanu. Kā labi zināms, tagad no visa tā nekas nav
saglabājies šodienas buržuāzijas mentalitātē. Izņēmumi eksistē, taču tagad
buržuāzijas mentalitāte asociējas ar mietpilsoņu mentalitāti. Buržuāzijas
reputāciju ir sagrāvuši dažāda tipa “jaunbagātnieki” ar savu alkātību un
hēdonismu.
v
Rietumu
civilizācijā, saprotams, buržuāzija joprojām nosaka izglītību, audzināšanu,
zinātni, mākslu un literatūru, saimniecisko darbību, politiku, ideoloģiju,
morāli, masu komunikāciju. Faktiski buržuāzija funkcionē kā postburžuāzija, jo,
piemēram, izglītības un audzināšanas saturā neeksitē tādas tēmas kā cēlsirdība,
garīgums, gods, pašapziņa, pašcieņa, bruņinieciskums, draudzība, solidaritāte,
atbildība, pienākuma apziņa. Tā vietā tiek uzpotēts visāda veida “plurālisms”, “politkorektums”,
“cilvēktiesības”, “genderisms”, morālais relatīvisms, patiesības neeksistēšana
u.tml.
Комментариев нет:
Отправить комментарий