Būtnes, kuras sevi
dēvē par politiķiem un latviešu tautas vairākums viņus arī atzīst par
politiķiem, regulāri sola rosināt kaut ko labu panākt ārstiem, skolotājiem,
pensionāriem, trūcīgajiem iedzīvotājiem. Saprotams, politiķi sola rosināt
palielināt algas, pensijas, sociālos pabalstus, bet veselības ministre sola rosināt,
lai ārsti “Covid-19” pandēmijas laikā pie algas saņemtu 100% piemaksu.
Medijos regulāri ir priecīga informācija par kāda politiķa solījumu kaut ko
labu rosināt.
Taču principā
tāda rosināšana neko neizsaka. Tā negarantē, ka politiķi patiešām reāli kaut ko
sagādās. Viņi var neko nesagādāt, un neviens viņiem nevar neko pārmest. Viņi
taču nesolīja konkrēti palielināt algas, pensijas, pabalstus. Viņi solīja tikai
rosināt gādāt, lai algas, pensijas, pabalsti tiktu palielināti. Reāli solīt palielināt
algas, pensijas, pabalstus nav viens un tas pats, kas ir solījums rosināt
palielināt algas, pensijas, pabalstus. Ja kāds atcerēsies politiķa rosināšanu,
tad rosinātāja rīcībā ir pārliecinoši ticama atruna: “Es rosināju, bet citi
politiķi nerosināja, tāpēc nekas nesanāca, un es pie tā neesmu vainīgs”.
Dotā solījumu
forma (rosināšana) neapšaubāmi raksturo politiķu neprofesionalitāti. Īsti
politiķi profesionāļi ar solījumiem nemētājas. Viņi nesola rosināt, bet sola
izdarīt. Viņi solījumu un tā izpildi saista ar sevi, bet nevis ar citiem
kolēģiem. Viņi nevēlas vulgāri primitīvā veidā zaudēt reputāciju un sabiedrības
uzticību. Tas taču ir pats par sevi saprotams, ka solījumi rosināt, bet nevis
solījumi pašam reāli izdarīt, ir smieklīga ākstīšanās, kas var vienīgi iemidzināt
jau snaudošus pusprātus.
Latviešu politiķi
nekautrējas solīt rosināt. Tam ir vairāki iemesli. Viens iemesls ir
neprofesionalitāte politikā. Atsevišķs iemesls ir prāta trūkums – intelektuālā
aprobežotība. Politiķi ir tik aprobežoti, ka neapjēdz savas rīcības mānīgo
bezjēdzību.
Ļoti svarīgs
iemesls ir nebaidīšanās no cilvēku dusmām par bezjēdzīgo rosināšanu. Latviešu
politiķi zina, ka viņu bezjēdzīgā rosināšana visai drīz vai tūlīt (vakarā, otrā
rītā) tiks aizmirsta. Tā tas būs īpaši tad, ja nākamajās dienās viņi atkal kvēli
solīs kaut ko rosināt.
Lieta ir tā, ka politiķus
atturēt no tukšiem solījumiem efektīvi spēj fenomens, ko zinātnē dēvē par
sociālo atmiņu. Ja sociālā atmiņa nefunkcionē, tad politiķi var bezbailīgi
izrādīt nemitīgu rosināšanu.
Zinātne par
sociālo atmiņu sāka interesēties XX gadsimtā, kad zinātniskajā un filosofiskajā
domā jau eksistēja tādi jēdzieni kā “kolektīvā atmiņa”, “vēsturiskā atmiņa”,
“tautas atmiņa”, “cilvēces atmiņa”. Tolaik zinātne jau bija atsevišķi
nodalījusi ģenētisko atmiņu un psihisko (neirofizioloģisko) atmiņu. Tik tikko
nosauktajiem abiem veidiem tika pieplusots trešais veids – sociālā atmiņa, ar
kuru politiķiem visvairāk nākas draudzēties.
Ģenētiskā atmiņa
ir iedzimtības rezultāts. Katrs cilvēks iedzimtības rezultātā pārņem ģenētiskās
programmas, instinktus, refleksus, jo DNS (dezoksiribonukleīnskābē) ir iekodēta ģenētiskā informācija. Genofonds ir ģenētiskās
atmiņas materiālais pamats. Ģenētiskā atmiņa cilvēkā nosaka viņa atmiņas
struktūru, īpatnības un kvalitāti. Ģenētiskā atmiņa tāpat nosaka
etnopsiholoģiskās (teiksim – latviskās) īpatnības sociālajai atmiņai.
Savukārt psihiskā
atmiņa balstās uz nervu sistēmas stabiliem sakariem, kas radušies cilvēka
dzīves laikā. Tā, piemēram, psihiskajā atmiņā ietilpst atmiņas par
emocionālajām izjūtām dažādās dzīves situācijās. Psihiskās atmiņas bāze ir
līdzcilvēki un kultūra; respektīvi, cilvēka psihiskā pieredze saskarē ar
līdzcilvēkiem un kultūru.
Kā jau minēju, politiķa
karjerā visvairāk praktiski nākas tikties ar sociālo atmiņu. Tāpēc svarīgi ir
zināt sociālās atmiņas etnopsiholoģisko specifiku, potenciālu, izpausmes
nosacījumus un variantus.
Sociālā atmiņa ir
dinamisks fenomens. Sociālā atmiņa mainās atkarībā no vēsturiskajiem
apstākļiem. Latviešu sociālā atmiņa padomju laikā noteikti bija savādāka nekā
pēcpadomju laikā.
Tā, piemēram,
padomju laikā valsts “Latvijas Republika” latviešu retrospektīvajā informācijā noteikti
ietilpa idejiski un emocionāli ievērojami dziļāk un stabilāk nekā pēcpadomju
laikā, kad tauta tika drausmīgi apkrāpta ar Latvijas Republikas
atjaunošanu, 2003.gada 20. septembra
referendumā tauta (66,97%) atsacījās no neatkarības un vispār zaudēja interesi
par tādām kategorijām kā “brīvība”, “suverenitāte”, “valstiskā neatkarība”.
Sociālā atmiņa ir
lielā mērā atkarīga no politiskās iekārtas reputācijas un tautas kalpu
reputācijas. Ja valda vispārēja neuzticība politiskajai varai un solījumu
nepildīšana ir ikdienišķa parādība politiskajās norisēs, tad sociālā atmiņa
zaudē možumu, aktivitāti, darbīgumu. Pie tam sociālo atmiņu kādam ir jāaizstāv,
jāsargā un palīdzoši jāstimulē. Tādas funkcijas vēsturiski tradicionāli veic
mediji, izpildot žurnālistikas svēto misiju. Pēcpadomju Latvijā valdošajai
politiskajai kliķei ir tik komfortabli apstākļi, ka nav pilnīgi nemaz
jāuztraucas par bezjēdzīgās rosināšanas nosodīšanu.
Комментариев нет:
Отправить комментарий