Rietumu civilizācijas
norietam ir sistēmisks vēriens. Rietumu civilizācijas norieta laikā panīkst un
beigu beigās iznīkst (respektīvi, pāriet pilnīgi citā kvalitātē un
funkcionālajā atdevē) kultūras visi galvenie komponenti. Rietumu civilizācijas
norieta laikā kardinālu transformāciju piedzīvo cilvēces vēstures galvenās tēmas: reliģija un politika, gars un
prāts, brīvība un vara, ideja un matērija, iekšējais un ārējais, laiks un
telpa, cilvēks un sabiedrība, individuālisms un kolektīvisms, nacionālais un
transnacionālais, personiskais un sabiedriskais, pienākums un atbildība,
tiesiskums un taisnīgums, civilizētība un barbarisms, altruisms un egoisms.
Uzskatāmi
degradējas garīgās, morālās, intelektuālās, sociālās, politiskās vērtības. Bez
pūlēm var novērot to lomas mazināšanos un jaunu vērtību uzkundzēšanos. Sabiedriskajā
apziņā sāk dominēt jauna morāli tikumiskā un sociāli politiskā orientācija,
apliecinot radikālas izmaiņas pasaules uzskatā un attieksmē pret cilvēciskumu -
cilvēka dzīves jēgu un cilvēka dzīves vērtējuma kritērijiem. Rietumu civilizācijas
norieta laikā strauji uzplaukst nelimitēts egoisms, personiskā komforta mānija,
intereses trūkums par idejisko, profesionālo, aksioloģisko, kognitīvo, sociālo,
politisko, nacionālo stabilitāti savā un citu cilvēku darbībā, uzvedībā un
komunikācijā. Satraukumu neizraisa iracionālisms, aloģisms, idiotija,
debilitāte. Nacionālās apziņas vietā modē nāk globālisma apziņa, bet agrāri industriālās
ekonomikas cienīšanu nomaina digitāli robotizētas ekonomikas fetišisms.
Tā, piemēram, Rietumu
civilizācijas norieta laikā būtiski mainās tas, ko cilvēki uzskata par dzīves
panākumu. Katrā laikmetā un katrā paaudzē eksistē tieksme pēc panākumiem.
Vienīgi mainās tas, ko uzskata par panākumu un kādus panākumus akceptē
sabiedriskā doma.
Rietumu civilizācijas
norieta laikā ir izplatīts dīvains viedoklis par panākumu. Proti, panākums esot
vienīgi tad, ja par to stāsta mediji. Ja mediji klusē, tad panākuma nav.
Protams, tamlīdzīga moderna panākuma izpratne un stratēģija ir pilnīgi kaut kas
pretējs cilvēces vēsturē labi pazīstamajai skeptiskajai attieksmei pret
publicitāti. Publicitāti parasti vēlas trešās, ceturtās šķiras panākuma autori.
Patiesi nozīmīga panākuma autori nevēlas sev pievērst sabiedrības uzmanību. Viņi
izvairās no žurnālistiem. Īstus
panākumus pavada kautrība, smalkjūtība, pieklājība, pieticība, slavas kāres
deficīts, pašcieņa un jebkura tipa kulta nicināšana.
Rietumu civilizācijas
norieta laikā saglabājas zināma dialektika – cīņa starp veco un jauno.
Aizstāvot un vēloties nezaudēt veco, iespējams konservatīvs pagrieziens –
filosofiskās, ētiskās, estētiskās, zinātniskās klasikas renesanse. Tādā gadījumā
tiek propagandēts aicinājums politiskajās,
sociālajās, ekonomiskajās, morāli tikumiskajās, ideoloģiskajās un pasaules
uzskata koncepcijās saglabāt tādus principus kā valsts un tautas varenība,
nacionālā suverenitāte un civilizācijas suverenitāte, tautas atdzimstoša
identitāte, visaptverošs sociālais taisnīgums.
Rietumu civilizācijas
norieta prakse liecina par simbolu sagraušanu. Simbols ir jebkuras kultūras
atraktīvs elements. Simbolu klātbūtne liecina par attiecīgās kultūras garīgo
vitalitāti un radošo spēku. Simbolu radīšana un cienīšana liecina par
sabiedrības augstu līmeni idejiskās nosacītības uztverē. Simbolizācija ir
nosacīti intuitīvs veids priekšstatu veidošanā. Ja sabiedrībā var droši lietot
simbolus, tad tas liecina par ļaudīm pieņemamu izziņas formu, kurā loģiski
sakārtotu priekšstatu, slēdzienu, atziņu vietā ir tieša jutekliskā apjausma vai
intelektuālā apjausma. Ja sabiedrība nemīl simbolus, tad tās garīgajā attīstībā
ir lielas problēmas. Tādā gadījumā tiešas jutekliskās apjausmas vai
intelektuālās apjausmas vietā mīņājas pelēks empīrisms un stagnatīvs
pozitīvisms – sastingusi tieksme atzīt tikai to, ka var pataustīt, pagaršot,
noglāstīt, izmērīt u.tml.
Simbolu
pielietojums ir ļoti plašs. Tā, piemēram, mēdz būt reliģiskie simboli,
alķīmiskie simboli, astronomiskie simboli. Simboli ir sastopami folklorā,
mītos. Par valsts simboliem uzskata valsts karogu, himnu, ģērboni. Protams, bez
simboliem nav spējīga eksistēt daiļliteratūra, tēlotājas māksla, publicistika.
Simbolizēt var jēdzienus, idejas, parādības.
Rietumu civilizācijas
norieta laikā simbolu sagraušana notiek visās to pielietošanas
sfērās. Īpaši nesaudzīgi tas notiek tādās sfērās kā valsts simboli un tautu
konceptuālo modeļu simboli.
Valsts simbolu
sagraušanas entuziasti ir Eiropas bijušās sociālisma zemes. Krievijā, Latvijā
un citās zemēs pēc sociālisma iekārtas iznīcināšanas varu saglabāja kompartijas
un drošības dienestu nomenklatūras kadri. Tos nākas dēvēt par morālajiem
kastrātiem, jo viņi realizēja šausmīgi negodīgu mistifikāciju – apzinātu
maldināšanu, krāpšanu. Lai realizētu ciklopiski nelietīgos un ciklopiski alkātīgos
mērķus, viņi maskējās ar tādiem jēdzieniem kā “brīvība”, “demokrātija”,
“neatkarība”, “suverenitāte”, “atmoda”, “perestroika” un ekpluatēja kādreizējo
nacionālo valstu simboliku.
Tā, piemēram,
LKP/VDK nomeklatūras morālie kastrāti Latvijas sabiedrībai uzspieda unikālu
režīmu - kriminālo kapitālismu ar organizētās noziedzības brīvību. Lai
apmuļķotu tautu un tautā radītu pārliecību par nacionālās valsts atjaunošanu,
morālie kastrāti izmantoja “pirmās” Latvijas Republikas valsts simbolus –
karogu, ģērboni, himnu, tādējādi sagraujot to jēgu, reputāciju un izkropļojot vēlēšanos
cienīgi izturēties pret latviešu valsts svētākajiem atribūtiem.
Rietumu civilizācijas
norieta laikā tiek sagrauti tautu konceptuālo modeļu simboli. Par tautu konceptuāliem
modeļiem nākas saukt vispārīgu priekšstatu paraugus, kas sabiedriskajā apziņā
ir sava veida katalizātors cilvēku dzīves tieksmēm, nākotnes ideāliem un konkrētām
iecerēm. Katram tādam modelim ir simbols, kas civilizācijas norieta laikā tiek
sagrauts.
Tā, piemēram, tautām
konceptuāls modelis mēdz izkristalizēties par valstiskās neatkarības
izcīnīšanu. Ja tauta vēlas dzīvot patstāvīgi un nodibināt suverēnu valsti, tad
tai izveidojas sistematizēti sakopots uzskats par valstiskās neatkarības izcīnīšanas
procesu – cīņas veidiem, cīņas organizētājiem, cīņas varoņiem utt. Šis process parasti tiek simbolizēts.
Tautas apziņā eksistē valstiskās neatkarības izcīnīšanas simbols. Latviešu
tautai tāds simbols ir Lāčplēsis.
Lāčplēša simbols
tiek sagrauts no divām pusēm. No vienas puses to dara dažādi pseidolāčplēši – bezizmēra
nekaunīgi tipi, kuri sevi pasniedz kā tautas glābējus, “atmodas aizsācējus” ar monstru Grantiņu priekšgalā. Latviešu cilvēciski ne visai adekvāto būtņu barā
ir sastopama savdabīga sacensība, kurš ir vislielākais “Lāčplēsis” ar
vislielāko ieguldījumu tautas brīvības izcīņā. Tās ir dziļi aprobežotas būtnes,
jo nav spējīgas saprast, kas patiesībā bija “perestroika”, “atmoda”. Visjaunākā
perioda pseidolāčplēši ir gobzemi, pļaviņi, lapsas, kuru identitāti nosaka
nelietība, nekaunība, pseidopatriotiskums. Izmantojot jaunākās tehniskās
iespējas “iziet tiešajā ēterā” no katras tualetes, odiozu pseidolāčplēšu skaits ir ievērojami pieaudzis,
interneta video murgojumos solot glābt tautu no “Melnā bruņinieka”.
No otras puses
Lāčplēša simbolu grauj masveidīgā brīvības necienīšana un brīvprātīgā
atsacīšanās no suverenitātes 2003.gada 20.septembra referendumā (66,97%).
Latviešu inteliģences vairākums un parlamenta vēlēšanās deleģētā “tautas kalpu”
valstiski nespējīgā varza ir kompradoru un kolaboracionistu korporācija, kura
pie tam nenogurdināmi izstrādā un realizē organizētās noziedzības shēmas, izzogot
miljardus. Pats par sevi ir saprotams, ka tādos apstākļos Lāčplēsis latviešiem
vairs nav vajadzīgs, un viņi to ir pilnā mērā apliecinājuši ar brīvības,
suverenitātes, godīga darba nihilismu.
Sastopami ir ne
tikai atsevišķu tautu, bet arī transnacionāli konceptuālie modeļi un to
simboli. Eiropā transnacionāls raksturs ir konceptuālajam modelim, kas sastāv
no aksioloģiskām maksimām par ģimeni, sabiedrību, valstiskumu, tiesiskumu,
politiku, ekonomiku, morāli. Tas ir idejiski normatīvs komplekss, kas tiek
uzskatīts par eiropiešu identitātes un eiropeiskuma ideoloģijas pamatu. Šo
transnacionālo konceptuālo modeli simbolizē frāze “eiropeiskās vērtības”.
Dzirdot vai izlasot vārdus “eiropeiskās vērtības”, katrs tūlīt saprot, ka
tiekas ar simbolisku apzīmējumu Eiropas tautām kopējam fenomenam, aicinot visus
eiropeīdus dzīvot saskaņā ar noteiktu dzīves kārtību.
Rietumu
civilizācijas norieta laikā “eiropeiskās vērtības” strauji zaudē autoritāti.
Visjaunākajā laikā uz “eiropeisko vērtību” respektabilitāti negatīvi atsaucas
ne tik daudz tādas senas izdarības kā koloniālisms un eiropocentrisms.
Visjaunākajā laikā nav pieņemams eiropiešu demogrāfiskais slinkums,
postmodernisma un homoseksuālisma perversijas, neoliberālisma divkosība,
etnopolitiskā nekompetence attieksmē pret migrantu ieplūšanu Eiropā un gļēvā
pakļāvība ASV kolonizātoru varai. “Eiropeisko vērtību” sagraušana ir Rietumu
civilizācijas norieta trends.
Jau vairākus
gadsimtus eksistē transnacionāls konceptuālais modelis, kuru arī simbolizē
frāze. Runa ir par slaveno frāzi “amerikāņu sapnis” (American Dream).
Šajā modelī apvienojas gan materiālās dzīves, gan garīgās dzīves ideāli. Centrā
ir divi ideāli: brīvības ideāls un katra cilvēka iespēju (self-made person)
ideāls. Vēl tiek uzskatīts, ka “amerikāņu sapnis” simbolizē ASV nācijas un
valsts garīgo varenību. ASV politiskā sistēma esot amerikāņu skelets, bet “amerikāņu
sapnis” esot amerikāņu dvēsele.
Visticamākais,
2020.gads būs kļuvis simbola “amerikāņu sapnis” totālas sagraušanas gads. ASV prezidenta
vēlēšanas izvērtās reālā fantasmagorijā ar kolosālām falsifikācijām,
priekšvēlēšanu sociālajiem nemieriem, vēlēšanu kandidātu šausmīgo nomelnošanu,
preses un vārda brīvības ļaunprātīgo izmantošanu. Visa cilvēce varēja
pārliecināties, ka “amerikāņu sapnis” ir tikai divi naidīgi un nesamierināmi
spēki, katrs ar savu dzīves uztveri un dzīves vērtībām, katrs ar savu morāli un
savu prāta ievirzi, nestabili balansējot starp morāliskumu un amorāliskumu,
racionālismu un iracionālismu. “Amerikāņu sapnis” XXI gadsimta sākumā ir pārvērties
par Rietumu civilizācijas norieta vienu no drūmākajiem simboliem. Tas ir eiropeīdu
rases katastrofas, bojā ejas simbols.
Комментариев нет:
Отправить комментарий