Cenzūra ir
svešvārds. Tas atvasināts no latīņu “censura”. Par cenzūru dēvē valsts
sistēmu, kas pārrauga presi un citus masu medijus. Tādu definīciju izmanto
svešvārdu vārdnīcu autori. Pret tādu definīciju nav vajadzīgs iebilst. Tā
principā ir pareiza. Tomēr faktiski cenzūra ir daudzpusīga izpausme, un tā
attiecas ne tikai uz medijiem. Cenzūru realizē ne tikai laicīgā vara (valsts),
bet arī reliģiski garīgā vara (baznīca). Turklāt cenzūra pastāvēja pirms mediju
rašanos. Jau senajā Romā bija cenzora amats kaut gan tolaik nebija ne
laikrakstu un žurnālu, ne TV un radio. Nebija arī interneta ar tā sociālajām platformām-submedijiem.
Svešvārds “internets” pat nav XX gadsimtā Rīgā izdotajās svešvārdu vārdnīcās,
kaut gan angļu “Internet” jau tika lietots pēc II Pasaules kara. Termins
“internets” ASV oficiāli esot no 1974.gada. Savukārt interneta sociālās platformas-submediji,
piemēram, Facebook (2004), Twitter (2006), YouTube (2005),
izdomāja un ieviesa tikai XXI gadsimta sākumā.
Cenzūra vienmēr
ir bijusi valsts neatņemama funkcija. Tas ir pamatoti. Cenzūra ir viens no
valsts pastāvēšanas un stabilitātes nodrošināšanas instrumentiem. Cenzūra
nodrošina politiskās iekārtas pastāvēšanu, sargā valsts pilsoņu tiesības un
brīvības.
Cenzūra sargā
valsts ideoloģiju. Ja netiek nosargāta valsts ideoloģija, tad valsts
pastāvēšana ir apdraudēta. Valsts zaudē garīgo varu. Valsts bez garīgās varas nevar
pretendēt uz ilgu mūžu. Valstij ir jāsargā sava ideoloģija, jo jebkurai ideoloģijai
mēdz būt opozīcija – kontrideoloģija. Par to liecina cilvēces pagātnē sastopamo
valstu un to ideoloģiju vēsture. Jaunajos laikos, kad modē nāca tādi fenomeni kā
vārda brīvība un cilvēktiesības, cenzūra tika vienpusīgi kritizēta un cenzūras vienpusīgā
kritika kļuva kontrideoloģijas avots. Cenzūras vienpusīgā kritika aktivizēja
dubulto standartu nostiprināšanos vārda brīvības un cilvēktiesību jomā. Abu
fenomenu reputācija ir pamatīgi sagrauta.
Cenzūra vienmēr ir
tiekusies nosargāt idejiskās vērtības. Cenzūras priekšmets vienmēr ir bijis politiskās
idejas, sociālās idejas, politoloģiskie un socioloģiskie koncepti. Un, protams,
cilvēku pasaules uzskats, sabiedriskās apziņas un sabiedriskās domas idejiskais
saturs. Cenzūra vienmēr tiecās pārvaldīt galvenās domas, galvenās problēmas,
idejas kā pasaules uzskata galveno principu. Cenzūrai interesēja idejiskums –
tas, kas saistīts ar idejām, tas, kurā izpaužas pasaules uzskata galvenais
princips un kurā izpaužas idejiskā pārliecība. Cenzūra vienmēr ir tiekusies panākt
augstu idejiskumu – aktīvu un konsekventu iestāšanos par kādām sabiedriskajām
un politiskajām idejām, sekmējot
pārliecību, ka šīs idejas ir pareizas.
2020.gadā sakarā
ar “Covid-19” pandēmiju un ASV prezidenta vēlēšanām ļoti aktivizējās
cenzūras problemātika. To izraisīja interneta sociālo platformu-submediju saimnieku
radikālā iejaukšanās politiskajā sfērā.* Ja līdz šim dominēja viedoklis par
neiespējamību internetu pakļaut cenzūrai, tad tagad nākas atzīt šī līdzšinējā
ieskata maldīgumu. Internetu var pakļaut cenzūrai. To jau ir vairākkārt izbaudījis
tik varens valsts darbinieks uz Zemes kā ASV prezidents, kura izteikumus vairākkārt
izdzēsa no interneta platformas-medija.
Nākas konstatēt
cenzūras modernizāciju. Interneta cenzūra galvenokārt nav pavērsta pret
idejiskumu, bet gan galvenokārt ir pavērsta pret morāli un garīgumu. Interneta
cenzūras uzmanības centrā ir nevis cilvēku idejiskā pārliecība, bet gan cilvēku
morālā pozīcija, morālās vērtības, cilvēku garīgā brīvība, cilvēku garīgā
pašcieņa, velme saglabāt cilvēciskumu un cilvēciski cienīgu dzīvi. Gan
pandēmijas aizsegā, gan ASV prezidenta vēlēšanu aizsegā ir nepārprotama
vēlēšanās cilvēkiem uzspiest jaunu morāles kodeksu un jaunu cilvēciskuma
konceptu.
*Par to plašāk skat.: https://postciv.blogspot.com/2020/11/jaunais-valdosais-speks.html.
Комментариев нет:
Отправить комментарий