Patiesība ir
mūžīga problēma. Tā noteikti eksistēja jau Ievas un Ādama sadzīvē. Patiesības
problēma ir kolosāli aktuāla mūsdienās – “feiku”, falsifikāciju, melu,
zombēšanas, žurnālistikas degradācijas, “Covid-19” specoperācijas laikmetā,
kad arī patiesībai ir jānēsā maska, jādodas pašizolācijā un jāakceptē
karantīnas geto iekšējā un ārējā kārtība, kam visam nav nekā kopēja ar tiesiskumu
un taisnīgumu.
Patiesībai vienmēr
ir atribūti – būtiskas pazīmes, īpašības. Viens no tādiem atribūtiem ir
patiesības diskomforts – normālai cilvēka dzīves norisei nepieciešamo
psiholoģisko ērtību trūkums. Patiesība izraisa iekšējo nemieru. Patiesība
nepatīk. Patiesība izraisa naidīgumu, nicināšanu, ienīšanu, konfliktus.
Taču ne tikai
patiesība ir mūžīga problēma. Mūžīga problēma ir arī godīgums un tā vienotība
ar patiesību. Godīgums ir patiesības cienīšana un patiesības teikšana.
Saprotams, godīguma ceļā visaugstākais šķērslis ir patiesības diskomforts.
Tātad nevēlēšanās zināt patiesību. Atsevišķs šķērslis ir apzināta patiesības
noklusēšana dažādu iemeslu dēļ.
Patiesība nevar
funkcionēt bez uzticības. Uzticēties nākas gan patiesības eksponētajam, gan
patiesības saturam. Melu vidē nevēlēšanās zināt patiesību var būt attaisnojama
rīcība. Melošanas izbeigšana vēl nenozīmē patiesības sākumu.
Patiesība vienmēr
saskaras ar morāli sāpīgu izvēli – teikt patiesību vai neteikt patiesību. Kad
saka patiesību, tad grūti ir kādu neaizskart, nesadusmot, neaizvainot. Sirds
liek teikt patiesību, bet prāts atrunā teikt patiesību. Prāts jautā “Kam tas ir
vajadzīgs?”.
Cilvēki vieglāk
un ātrāk piedod melus nekā patiesību. Ja vēlas iegūt ienaidniekus, tad ir jāsāk
runāt tas, ko domā un kas ir patiesība. Ne reti apsaukā par psihopātu cilvēku,
kurš saka patiesību.
No patiesības
visvairāk baidās gļēvuļi, aprobežoti cilvēki bez pašcieņas un
pašpārliecinātības. No patiesības baidās egoisti, kuriem dzīves pamatprincips
ir savu personisko interešu izcelšana pāri citu cilvēku un sabiedrības
interesēm. Patiesība nav vajadzīga patmīlībai kā tikumiskai īpašībai.
Dažreiz patiesība
ir tas viss, kas mums pieder. Patiesība ir garīgā bagātība, kuru neviens nevar
atņemt, privatizēt, nacionalizēt, iznīcināt bez patiesības eksponētāja fiziskās
iznīcināšanas.
Patiesības neteikšanas
stratēģija ir konformisma, karjerisma, pielīšanas, iztapšanas faktors –
apstāklis, no kura spēcīguma ir atkarīga ambīciju piepildīšanās, kad dzīves mērķis
ir cenšanās kaut ko sasniegt galvenokārt aiz godkārības.
Patiesībai ir
divi adresāti. Patiesība var būt adresēta tikai atsevišķam cilvēkam, un patiesība
var būt adresēta cilvēku kolektīvam un tajā skaitā tautai vai nācijai – valsts pilsoņu
korpusam.
Patiesībai mēdz
būt dažāda funkcionālā amplitūda – izpausmes apjoms, pielietojuma apjoms. Mēdz
būt patiesība, kura ir vajadzīga un noderīga tikai vienam cilvēkam. Taču mēdz
būt patiesība, kura ir vajadzīga un noderīga relatīvi plašam cilvēku slānim.
Visai tautai
vajadzīga un noderīga ir t.s. zinātniskā patiesība. Tajā ietilpst
kulturoloģiskās, socioloģiskās, filosofiskās, ekonomiskās, morāli
psiholoģiskās, antropoloģiski ģenētiskās vēsturiskās likumsakarības, kuras ir
nosacījušas cilvēces sociāli politisko un garīgās kultūras virzību tūkstošiem
gadu. Cilvēces pagātnes mantojumā ir tādas konstantas parādības, kuras vienmēr
ir efektīvi palīdzējušas uzturēt optimālu demogrāfisko līmeni, uzturēt valsti,
uzturēt dažādu etnosu un sociālo grupu sabalansētu kopdzīvi bez asiņainiem konfliktiem.
Šīs vēsturiskās likumsakarības, konstantās parādības ir sava veida universālas patiesības,
kuras nav zaudējušas potenciālo jēgu arī mūsdienās. Ieteicams minēt XXI
gadsimta sākuma Latvijai un latviešu tautai ļoti būtiskus divus piemērus – divu
universālo patiesību, respektīvi, divu vēsturisko likumsakarību, totālas
ignorēšanas perspektīvās sekas.
Pirmais piemērs
attiecas uz pēcpadomju valsts iekārtu – kriminālo kapitālismu. Kriminālā
kapitālisma sociāli politiskās un morāli tikumiskās sekas var būt tikai vienīgi
kriminalizēta sabiedrība, kriminalizētas jaunās paaudzes un kriminalizēta
sabiedriskā apziņa. Kriminālais kapitālisms ir kriminogēna politiskā iekārta.
Vēsturiski ir labi zināms, ka kriminogēna politiskā iekārta ļoti nelabi
atsaucas uz sociuma cilvēcisko kvalitāti.
Otrais piemērs
attiecas uz organizētās noziedzības brīvību un nesodīšanu. Tādā zemēs kā
Krievijas Federācija un Latvijas Republika pēc PSRS sagraušanas nekavējoties
radās kriminālais kapitālisms (kapitālisma unikāla modifikācija) ar juridiski
leģitīmu noziegumu brīvību galvenokārt masveidīgas organizētās noziedzības
formā. Organizētā noziedzība ir sastopama daudzās Rietumu valstīs. Rietumu
civilizācijai tā ir kopīga nelaime. Taču kriminālā kapitālisma valstīs
organizētā noziedzība ir vismasveidīgākā un visdestruktīvākā; faktiski tā ir
valstiskuma pamats un faktiski tā ir nacionālā katastrofa, kas, saprotams,
reizē ir antropoloģiskā katastrofa, ģenerējot recidīvistu apziņu tautas plašā
slānī.
Apziņa ir cilvēka
psihiskais stāvoklis, apliecinot ārējās pasaules un sevis paša subjektīvos
pārdzīvojumus. Apziņa apliecina cilvēka mentālo darbību. Apziņas pazīmes ir
valoda, domāšana, priekšstati, pasaules modeļa veidošana. Apziņas struktūrā
ietilpst izziņas procesi, subjekta un objekta atšķiršanas procesi, attieksme
pret sevi un citiem, kreatīvā darbība. Nav īpaši jāpaskaidro, kāds saturs ir kriminālā
kapitālisma noziegumu brīvībā auklēto organizētās noziedzības subjektu apziņai.
Saprotams, ka šo subjektu apziņa (īpaši kreatīvā darbība) riņķo tikai ap
noziedzību – jaunu noziegumu izdomāšanu, jaunu noziedzības shēmu izstrādāšanu
utt.
Kriminālā kapitālisma
organizētās noziedzības subjektu apziņa ir tipiska recidīvistu apziņa. Tā ir
attīstījusies, modernizējusies, tehnoloģiski pilnveidojusies, adaptējusies
apstākļu mainībā jau 30 gadus pēc PSRS sagraušanas. Recidīvistu skaits ir
liels. Tas, ko atklāti dēvē par valdošo kliķi, kriminālajā kapitālismā ir
samērā plašs slānis.
Recidīvistu
apziņa sabiedrībā ir eksistējusi arī agrāk. Cilvēces vēsturē dažāda veida
noziedzības klātbūtne ir bijusi vienmēr. Kriminālā kapitālisma ūnikums nav
recidīvisti ar viņu specifisko apziņu. Kriminālā kapitālisma ūnikums ir tas, ka
recidīvistu organizētā noziedzība ir valstiskuma pamats – valsts politikas un
ideoloģijas pamats. Kriminālajā kapitālismā valda recidīvisti – organizētās
noziedzības noziedznieki. Recidīvisms ir kriminālā kapitālisma identitātes
kodols.
Recidīvistu
cilvēciskā nevērtība nav noslēpums. Turklāt no senseniem laikiem ir saprasts,
ka recidīvisms ir ģenētiski mantota sērga ar defektīvām ģenētiskajām pazīmēm.
Noziedzības izplatībā būtiska loma ir bioloģiskajiem faktoriem un to
determinētībai psihofizioloģiskā segmentā. Recidīvista genotipā ir ģenētiski
mantoti nelabi gēni. Recidīvistu bērniem un mazbērniem vairāk vai mazāk ir
noslieksme uz noziedzību. Tāpēc sabiedrība dažādiem līdzekļiem vēsturiski
vienmēr ir centusies ierobežot recidīvisma pārmantojamību. Jaunajos laikos sāka
praktizēt piespiedu sterilizāciju. Tā tika paredzēta daudzu Rietumu valstu
eigēnikas programmās.
Latviešu tauta
saņem ļoti draudīgu mantojumu – recidīvistu slāni. Turklāt tas ir slānis ne
tikai ar recidīvistu apziņu, bet arī ar sociālā darvinisma apziņu. Kriminālā
kapitālisma valdošā kliķe ir pilnā mērā pārliecināta par tiesībām uzturēt sev
izdevīgu noziegumu brīvību. Tāpat prevalē viedoklis, ka ir tiesīga pārvaldīt
valsti un savā labā izmantot tās resursus, bet “tautu” pakļaut stingrai
kontrolei un tās dzīvības uzturēšanai atvēlēt vienīgi eksistenciālo minimumu.
Draudīgais mantojums ir ģenētiski cementēts. Latviešu tautai tādējādi tiek
garantēta permanenta recidīvistu kundzība un antropoloģiskā kontinuitāte visā turpmākajā
pastāvēšanas laikā. Tā ir ļoti rūgta patiesība, kuru nevēlas dzirdēt ne valdošā
kliķe, ne latviešu tautas avangards – inteliģence.
Комментариев нет:
Отправить комментарий