Latviešu tautai ir divas milzīgas
bēdas. Viena no tām ir visiem labi zināma bēda. Publiskajā telpā tā tiek
regulāri apspriesta. Otra bēda nav tik populāra. Varētu teikt, ka vispār nav
daudziem vai visiem zināma. Otra bēda netiek apspriesta medijos un nav
izraisījusi plašu aprindu interesi. Abas bēdas ir viegli uztveramas,
saprotamas, visiem pieejamas. Taču tas nav vienādojis to popularitāti
iedzīvotāju masās. Tā tas ir noticis psiholoģiski pamatoti, jo par otru bēdu
negribas runāt vai rakstīt ne zinātniekiem, ne publicistiem un žurnālistiem.
Par otru bēdu visi klusē, jo nevēlas kļūt nepolitkorekti, pārprasti, apsaukāti
par nodevējiem un Kremļa kalpiem.
Latviešu tautas pirmā un galvenā
milzīgā bēda ir demogrāfiskā katastrofa. Tauta strauji izmirst un noveco. Par
to sabiedrība ir lietas kursā. Sabiedrība regulāri tiek informēta par dzimstības
un mirstības drausmīgi nelabvēlīgo statistiku. Medijos tiek apspriesta
nepieciešamība palielināt dzimstību, izvirzot dažādus priekšlikumus
katastrofālā demogrāfiskā stāvokļa normalizēšanai. Taču praktiski nekas
nemainās, un tautas apjoms strauji samazinās.
Latviešu tautas pirmā un galvenā
milzīgā bēda nav etniski unikāla parādība. Demogrāfiskā katastrofa attiecas uz
visu “balto” rasi. Strauji izmirst un noveco eiropeīdu visas tautas.
Arī otra milzīgā bēda nav etniski
unikāla. Taču tā neattiecas uz eiropeīdu lielāko daļu. Otra milzīgā bēda
attiecas tikai uz bijušajām sociālisma zemēm ar zemu dzīves līmeni. Kā zināms,
Eiropas (ES) statistikā Latvija visos tematiskajos rādītājos ieņem kādu no pēdējām
vietām. Daudzos rādītājos Latvija ir pēdējā vietā. Latvija nekādi nevar
lepoties ar augstu dzīves līmeni. Tāpēc otra milzīgā bēda Latviju skar ļoti
pamatīgi.
Otra milzīgā bēda ir latviešu tautas
cilvēciski vērtīgākās daļas emigrācija. Nākas atgādināt, ka par emigrāciju dēvē
brīvprātīgu iedzīvotāju izceļošanu uz citu valsti. Emigrācijas iemesls mēdz būt
galvenokārt politisks vai ekonomisks. Latvieši pamet Latviju galvenokārt
ekonomiskā iemesla dēļ. Iemesls pamest Latviju politiskā iemesla dēļ faktiski
ir ļoti liels. Ja ne lielāks nekā padomju laikā. Latvija ir kriminālā
kapitālisma oāze, kurā vislabāk jūtas organizētās noziedzības talanti. Godīgiem
un gudriem cilvēkiem ir grūti atrast sev vietu un saglabāt pašcieņu tādā
iekārtā. Iespējams, latviešu kāda daļa emigrē politiskā apsvēruma dēļ, nespējot
un nevēloties dzīvot kriminālajā kapitālismā ar organizētās noziedzības
brīvību.
Otra milzīgā bēda atsaucas uz sociālo
struktūru. Emigrējot labākajiem iedzīvotājiem, sociālā struktūra pasliktinās. Sociālo
grupu kvalitāte un to savstarpējo sakaru kvalitāte pasliktinās, nonāk līdz
kritiskam minimumam vai vispār pārstāj eksistēt. Jebkurā gadījumā netiek
pilnvērtīgi realizēta sociālās struktūras galvenā funkcija nodrošināt
sabiedrības pastāvēšanu kā stabilu vienotu veselumu. Tas nonāk līdz tautas
sairumam kā vienotam veselumam. To var uzskatāmi konstatēt Latvijā, un tas pirms
dažiem gadiem jau tika iztirzāts piecu eseju ciklā “Tautas pēdējā fāze” grāmatā
“Modernās banalitātes gads” (skat.: artursprieditis.lv).
Lielās līnijās tverot, Latvijas
sabiedrība (latviešu tauta) dalāma divās dominējošās sociālajās grupās: elite
un visi pārējie. Par eliti nākas dēvēt valdošo politisko kliķi, bet par visiem
pārējiem nākas dēvēt tautas masas (inteliģenci, proletāriskos darba ņēmējus, proletāriskās
izcelsmes darba devējus u.c.). Tādējādi sociālā struktūra ir atkarīga no elites
kvalitātes, tautas masu kvalitātes un abu dominējošo grupu savstarpējo sakaru
kvalitātes. Aizvadītajos 30 gados labāko iedzīvotāju emigrācija ļoti slikti
atsaucas uz abu grupu kvalitāti. Tā kļuva arvien zemāka.
Rietumu civilizācijā jau vairākus
gadsimtus izglītoto cilvēku zināšanās, bet no XIX gs. otrās puses arī
sociālajās zinātnēs ir sastopama elites teorija. To turpina pilnveidot arī
mūsdienās, ņemot vērā politiskās, ekonomiskās, sociālās, intelektuālās vēsturiskās
izmaiņas. Pilsoniskās sabiedrības rašanās, konstitucionālā attieksme pret tautu
kā suverēnu, liberālisma mācība un ideoloģija ir sekmējusi samērā radikālas izmaiņas.
Taču elites teorijā vienmēr saglabājas zināmas kanoniskās tēzes. Tās nespēj
apiet neviens sarunā par elites rašanos, uzdevumiem un objektīvo nepieciešamību.
Pastāv sava veida klasiskas tēzes diskursā par eliti. Tās var nepatikt, un tās
var apstrīdēt, bet nekādā gadījumā tās nedrīkst noklusēt.
Viena no tādām kanoniskām,
klasiskām tēzēm attiecas uz tautas kompetenci valdīt. Elites teorijā vienmēr
saglabājas tēze, ka tauta pati nav spējīga valdīt un valsts pārvaldīšanas
funkciju uzņemas tautas elite. Tā lielā mērā formējas no politiķiem. Tāpēc svarīgi
ir elites atlases principi: izcelsme, izglītība, bagātība, spējas, pieredze,
garīgais un fiziskais spēks. Ja kāds indivīds pret nodarbošanos ar politiku
(latvieši saka – “iešanu politikā”) izturas kā pret cilvēka psiholoģisko
iegribu, tad ļoti liela uzmanība ir pievēršama tādas iegribas reālajai
pamatotībai. Nekur nav zudusi indivīdu nevienādība. To nosaka fiziskās,
intelektuālās, morālās atšķirības.
Elites esence ir pārākums.
Pārākuma apziņai ir jābūt ne tikai tam, kurš grib “iet politikā”. Attiecīgā
indivīda pārākumam ir jābūt publiski uzskatāmam lielumam un publiski akceptētam
lielumam. Respektīvi, sabiedrībai ir jāatbalsta “iešana politikā”. Sabiedrībai
ir jāapzinās, ka attiecīgā indivīda pārākums ir piemērots tautas kalpa svētajai
misijai.
Elites teorija pievēršas
jautājumam “Kā cilvēks nokļūst elitē?”. Atbildes uz šo jautājumu ir dažādas.
Vieni par galveno faktoru uzskata sociālo vidi. Tātad cilvēka šķirisko
piederību. Citi priekšroku dod morālajai stabilitātei. Tātad cilvēka velmei
pašaizliedzīgi kalpot savai tautai. Vēl ir sastopams viedoklis par cilvēka
specifisko apdāvinātību. Tātad par cilvēka politiķa talantu. Šis viedoklis ir
populārs, jo politika ir kļuvusi patstāvīga sfēra ar adekvāti apdāvinātu kadru
kontingentu.
Bet ir viens būtisks moments. Elites
teorija brīdina potenciālos politiķus par iespēju sastapties ar morāliem pārbaudījumiem.
Tas ir jāņem vērā tiem, kuri grib “iet politikā”. Lieta ir tā, ka sabiedrības
augšējie elitārie slāņi vienmēr ir priviliģēti. Tātad elitei ir īpašas tiesības
un priekšrocības. Politiķim ir jābūt psiholoģiski gatavam būt priviliģētam, un
tas prasa noteiktu morālo kondīciju. Ne katrs cilvēks ir spējīgs samierināties dzīvot
ar izņēmuma tiesībām un priekšrocībām, ko piešķir atsevišķam cilvēkam,
atsevišķai sociālajai grupai, organizācijai u.tml.
Topošajam politiķim ir jābūt
lietas kursā par politiskās sfēras universālu likumu: elite vienmēr krāpj
tautas masas. Elites galvenais resurss tradicionāli ir prasme manipulēt ar pūļa
jūtām un emocijām. Tādējādi politiķim ir morāli jāakceptē un bezgodīgi jāizmanto
masu cilvēku psihiskās īpašības: politisko indiferenci, politisko nekompetenci,
politiskās apziņas neattīstību, personības kulta māniju utt.
Elites teorijā svarīgs aspekts ir elites
rotācija. Elitei vienmēr ir pagrimuma tendētība. Elite vienmēr ar laiku zaudē
enerģiskumu, pasionaritāti, radošumu, gribasspēku. Tā tas visātrāk notiek, ja
valdošā grupa ir slēgta un elitē nevar iekļūt cilvēki “no malas”. Ja elite ir
ieviesusi varas plutokrātisko tipu un viss notiek no “augšas uz leju”, tad
stagnācija strauji progresē. Tāpēc valdošā virsslāņa pastāvēšanā aktuāls ir
jautājums par elites rotāciju, savlaicīgi gatavojot politisko kadru rezervi.
Elites teorijas atsevišķi teorētiķi
atzīst tautas iespēju praktiski būt suverēnam. Latvijā tas nozīmē latviešu tautas
iespēju realizēt Satversmes 2.pantu “Latvijas valsts suverēnā vara pieder Latvijas tautai”. Tauta suverēno varu var nodrošināt ar vēlēšanu palīdzību, izvirzot tautai
uzticami kalpojošus politiķus un tādējādi formējot nacionāli labvēlīgu eliti.
Tātad viss ir atkarīgs no tautas
politiskās kvalitātes. Tas attiecas arī uz latviešu tautu un tās elektorātu. Ja
emigrē vislabākie, tad, saprotams, nevar būt runa par labu tautas kvalitāti, elektorāta
deleģētiem labiem politiķiem un labu eliti vispār.
Tā, piemēram, “COVID-19”
pandēmijas laikā latviešu sabiedrībā pulsēja dziļa neapmierinātība ar valdību
un premjerministru Kariņa kungu. Bet tā ir latviešu tautas elektorāta konsekventi
atbalstīta kvalitāte. Kariņa kungu latviešu tautas elektorāts ir trīs reizes
ievēlējis Saeimā, divas reizes ievēlējis Eiropas Padomē, pilnā mērā apliecinot
tautas otras bēdas drūmās sekas.
Комментариев нет:
Отправить комментарий