Politikai un politiķiem nav laba reputācija ne tikai konspiroloģiskajā folklorā sprēgājošajos vēstījumos par politiķu pērkamību, politiķiem kā konjunktūras cilvēkiem; proti, bezprincipu cilvēkiem, kas savā labā izmanto stāvokli, apstākļus, situāciju, maina savus uzskatus atkarībā no tiem. Politikai un politiķiem nav laba reputācija arī sabiedrības ikdienišķajā domā, kas balstās uz konkrēti novēroto reālajā dzīvē. Politika tiek atzīta kā morāli netīra nodarbošanās, kurā neeksistē uzskatu, ideālu, vērtību konsekvence – loģiska pamatotība un sakarīgums, noteiktība un mērķtiecība, nelokamība spriedumos, rīcības principu un izvēles kritēriju nemainīgums. Ne reti tiekamies ar pretēju attieksmi, kad politikas nekonsekvence tiek slavēta un politikas nekonsekvence tiek pasniegta kā kompromisu māksla, kas ir vajadzīga politiskajā darbībā un nekādā ziņā nav nosodāma prasme.
Nav noslēpums, ka
Rietumu civilizācijas norieta spilgta izpausme ir politikas un politiķu
degradācija. Globālo sociālo problēmu analītikā tiek konstatēta politikas vēsturiski
tradicionālās substancionālās būtības izzušana un politikas transformācija kaut
kādā duļķainā kvalitātē. Tā ir mūsdienu tendence. Politika, protams, eksistē.
Taču politika pārstāj dzīvē eksistēt kā valsts vadīšanas māksla un sabiedriskās
darbības nozare, kas ietver līdzdalību sabiedrības un valsts veidošanā, valsts
vadīšanā un valsts lietu kārtošanā, attiecībās starp dažādām sabiedrības grupām
un slāņiem, dažādām tautām un dažādām valstīm, bet mūsdienās – arī starp dažādām
civilizācijām. Politika pārstāj funkcionēt kā valsts, valdības, partijas vai
citas organizācijas svarīgāko centienu, mērķu, principu, stratēģijas
apkopojums. Politika vairs nav rīcības līnija, kurss, jebkura taktika un
stratēģija. Politika ir nonākusi politikāņu rokās – politisko spekulantu,
intrigantu, bezprincipu būtņu rokās. Politika ir pārvērsta par alkātīga savtīguma
apmierināšanas līdzekli. Politika ir pārvērsta par korporatīvo, ģeopolitisko,
ideoloģisko ambīciju zonu. Politika nekalpo sabiedrībai, tautai, valstij. Tagad
politika vairs nepastāv bez kompradoriem, kolaboracionistiem, korupcijas un
korumpētības. To visu redzot un kritiski novērtējot, sabiedrībā mazinās velme
politizēties – aktīvi un rosīgi iesaistīties politiskajā darbībā, savu
politisko, sociālo, ekonomisko mērķu īstenošanā, dzīves problēmu risināšanā,
izmantojot politiskās metodes.
Taču sabiedrības
politizācija nav atkarīga tikai no politikas un politiķu reputācijas kādā
noteiktā laika posmā. Sabiedrības politizācija ir atkarīga no tiem faktoriem,
no kuriem ir atkarīga cilvēku dzīve. Un, lūk, cilvēku dzīvē visu izšķir 1)
demogrāfija, 2) kultūra un 3) mentalitāte. Tie ir trīs pīlāri, uz kuriem
balstās cilvēku esamība. Homo sapiens dzīvē tie ir galvenie
pīlāri, no kuriem ir atkarīgs burtiski katrs cilvēku solis. Demogrāfija ir
cilvēku skaits, kas ietekmē cilvēku dzīvi. Kultūra ir cilvēku dzīves vide –
otrā daba. Mentalitāte ir cilvēku prāta, gara un dvēseles stāvoklis, kas
atsaucas uz cilvēku jebkuru darbību, uzvedību un komunikāciju. Cilvēku skaits
nosaka kultūru, bet kultūra nosaka cilvēku mentalitāti. Minētie pilāri ir
savstarpēji saistīti. Starp tiem pastāv mijiedarbība, un tie atsaucas uz to, ko
dēvē par sabiedrības politisko tikumību.
Sabiedrības
politiskajā tikumībā visu izšķir sabiedrības politiskā griba. Ja sabiedrībai
nav politiskās gribas, tad vienalga sabiedrība apliecina noteiktu politisko
tikumību. Visbiežāk tā ir politiskā tikumība, kuras pamatā ir augstprātīga
apolitiskuma demonstrēšana. Cilvēki lepojas un lielās, ka neinteresējas par politiku. Viņi var
nesaprast, ka augstprātīgs apolitiskums arī ir politika.
No trim pīlāriem
uz sabiedrības politisko tikumību visorganiskāk atsaucas kultūra un
mentalitāte. Politika ir katras tautas kultūras sastāvdaļa. Savukārt tautas
mentalitāte garīgi noformē politiku, balstoties uz politikas specifiku un
politiskajām tradīcijām kultūras mantojumā, kā arī cenšoties adaptēties modernā
laikmeta plašākā politiskajā kontekstā.
Ar latviešu
mentalitātes ietekmi uz latviešu sabiedrības politisko tikumību uzskatāmi
tiekamies 2020.gadā, kad uz Latvijas “politiskās skatuves” uznāk divi jauni politiskie
lielumi – “Tautas varas fronte” un Gobzema iecere dibināt partiju, kurai jau
pirms tās dibināšanas visprecīzāk piestāv nosaukums “Latviešu neliešu partija”.
Latvijā noziegumu
visatļautība ir sekmējusi tautas jaunas negatīvas izpausmes masveidību un
strauju dinamiku. Jaunās negatīvās izpausmes vārds ir “nelietība”. Turklāt
nelietība strauji nostiprinās. Nelietība tāpat kā jebkura tikumiskā izpausme ir
invarianta (jebkuros apstākļos nemainīga) parādība. Tā ir nemainīga parādība un
neeksistē vienā eksemplārā. Ja cilvēkā ir nelietīgas noslieksmes, tad tās
izpaužas regulāri katrā attiecīgi piemērotajā situācijā. Ikdienas dzīvē ar
nelieša nelietību praktiski sastopas daudzi cilvēki. Ikdienas dzīvē noteikti ir
daudzas konkrētas situācijas, kad nelietis izturas nelietīgi. Nemēdz būt vienas
nelietības nelietis. Nelietis parasti ir daudzu nelietību nelietis. Nelietība
nav noslēgta izpausme. Nelietība ir atvērta izpausme. Katrai nelietībai ir
noteikta rezonanse. Nelietība vienmēr izraisa atskaņas, atbalsi. Saskarsme ar
nelietību vienmēr sekmē noteiktu reakciju, kas parasti ir vērtējums. Vērtējums
attiecas uz nelietības autoru, kā arī attiecas uz nelietības adresātu; proti,
to subjektu, pret kuru nelietis izturas nelietīgi. Nelietības vērtējumā katra
nelietība nonāk noteiktā sociālajā kontekstā, nelietību uztverot saistībā ar
citām nelietībām un citu nelietību autoriem. Tā tam ir jābūt. Katrs nelietis ir
noteikta sociālā kolektīva pārstāvis. Bet tas nozīmē, ka viņa nelietībai ir
sociālā augsne, sociālais atbalsts, morālā klimata piemērotība nelietības
veikšanai.
Latviešu masveida intelektuālā šaurība nav vislielākā
nelaime. Katra etnosa genofondā ir kaut kāda specifika. Tā tas ir arī
latviešiem, un tas ir normāli. Vislielākā nelaime ir latviešu populācijā
sastopamais negodīgums, nelietība, neuzticamība, nodevība, pielīšana,
denuncēšana, gudro un godīgo tautiešu nicināšana, atstumšana, vajāšana.
Aizvadītajos 30 melnajos pēcpadomju gados taisnīgums un tiesiskums ir bijis
“pie vienas vietas”. Arī brīvība, suverenitāte, valstiskā neatkarība latviešiem
tagad ir “pie vienas vietas”. Tādējādi vislielākā latviešu bēda ir morālajā
jomā, nevis intelektuālajā (piem., nespējā uztvert būtību, galveno). Starp
citu, intelektuālajā jomā latvieši pat ir savā ziņā apdāvināti, jo ir talantīgi
zagļi un zagšanas shēmu meistari.
Abi jaunie politiskie lielumi rīko
dažādas akcijas pret valdošās kliķes politiku. “Tautas varas fronte” savā
programmā ir ļoti drosmīga, paredzot Latvijas Republikas suverenitātes
atjaunošanu, izstāšanos no ES un NATO. Tik drosmīga nav neviena politiskā organizācija.
“Tautas varas fronte” vēlas panākt to, ko ir jāvēlas panākt katram latvietim, ja
viņā ir patiesa tieksme pēc brīvības un neatkarības. “Tautas varas frontei”
latviešu sabiedrībā tādējādi vajadzētu būt vislielākā cieņa un vislielākais
atbalsts. Taču tā nav, un tas tā noteikti nav atbilstoši latviešu mentalitātes
visnepatīkamākajām iezīmēm. Medijos “Tautas varas fronte” tiek regulāri
izsmieta.
2020.gada 10.oktobrī Gobzems,
cilvēks ar stabilu nelieša slavu ne tikai advokātu aprindās, Rīgā Esplanādē
rīkoja sapulci. Tā medijos savlaicīgi tika plaši reklamēta, bet 10.oktobrī
internetā operatīvi bagātīgi atspoguļota ar apjomīgām fotoreportāžām un
labvēlīgiem tekstiem.
Neapšaubāmi, uz latviešu gara,
dvēseles un prāta šodienas drūmo līmeni atsaucas aizvadītie 30 gadi kriminālajā
kapitālismā ar organizētās noziedzības brīvību, pie tam tautai veģetējot bez īstas
nacionāli patriotiskas, intelektuāli un profesionāli stabilas inteliģences.
Latviešu politiskā tikumība nekādi nevar būt cienījama, ja valsts iekārtas
pamats un visu procesu substance ir organizētā noziedzība. Latviešu kultūrā
visu pārklāj noziedzība. Latvieši visu pēcpadomju laiku burtiski katru dienu ir
dzīvojuši masveida noziedzības atmosfērā, kad noziedzības kāpums ir valdošās
kliķes politikas vienīgais mērķis. Kriminālajā kapitālismā politiskais
pesimisms un politiskā paralīze acīmredzot skar tikai gaišākos cilvēkus, kuri
nav zaudējuši saprātu, kritiskumu un spējīgi šaušalīgos noziedzīgos notikumus
objektīvi novērtēt. Politiski visaktīvākie nav kopā ar “Tautas varas fronti”,
bet gan ar Rīgas pederastiem, “Latviešu neliešu partijas” slavenajiem neliešiem.
Turklāt nekas neliecina par pozitīvām izmaiņām latviešu politiskajā tikumībā. Bez
īstas inteliģences nekas labs nevar notikt.
Комментариев нет:
Отправить комментарий