Rietumu civilizācijā no XX gs. 80.gadiem
izplatītais neoliberālisms ir antipods liberālismam, kas kā morāli antropoloģiska pozīcija, socioloģiska teorija,
filosofiska mācība, ekonomiska un sociālpolitiska stratēģija radās Rietumeiropā
XVII gs. nogalē, tika pamatīgi nostiprināta
XVIII gs. un lielā mērā turpināja valdzināt intelektuāļu prātus līdz pat
XX gs. vidum. Liberālisms bija vērsts uz pārstāvniecisku valdīšanu (tauta kā
varas suverēns), preses, vārda un ticības brīvību, šķiru privilēģiju atcelšanu,
brīvu starptautisko tirdzniecību. Liberālisms aizstāvēja maksimālu indivīda
brīvību un neatzina valsts iejaukšanos ekonomiskajās norisēs.
Liberālisms kā
jēdziens ir vienots ar jēdzienu veselu komplektu. Tajā ietilpst tādi jēdzieni
kā liberālis, liberalitāte, liberalizēt, liberāls. Par liberāli var dēvēt
cilvēku ar liberāliem uzskatiem, liberālisma piekritēju, liberālās partijas
biedru. Liberalitāte ir liberāla izturēšanās, liberāls cilvēka raksturs,
liberāli uzskati, kā arī pārmērīga iecietība. Liberalizēt nozīmē kaut ko
padarīt liberālu vai vēl liberālāku, atceļot ierobežojumus brīvībai, mazinot
stingrību un mazinot kontroli. Jēdzienu “liberāls” attiecina uz cilvēku, kurā
dominē brīvdomīgums, kurš ir bez aizspriedumiem un ir tāds, kas spēj saprast un
respektēt citu domas un jūtas.
Jēdzienu
komplektā ietilpst arī jēdziens “libertīnisms”, kas Rietumu civilizācijā tagad
ir ļoti aktuāls. Par libertīnismu dēvē izlaidību, kura ir radusies, pārspīlējot
indivīdu brīvību un vēloties atcelt jebkādus ierobežojumus indivīdu brīvībai.
No tradicionālo uzskatu viedokļa tas nozīmē izlaidības un izvirtības
pieļaušanu.
Neoliberālisms
radās Rietumu civilizācijas norieta apstākļos. Neoliberālisms kļuva
postmodernisma partneris. Postmodernisms kā kultūras pagrimuma atribūts
Rietumeiropā (galvenokārt Francijā) radās jau XX gs. 60.-70. gados. Ja
postmodernisma koncepti pamatā destruktīvi vienmēr un joprojām ir riņķojuši ap
garīgo kultūru (mākslu, kultūras mantojumu, masu kultūru), tad neoliberālisma koncepti
pamatā riņķo ap sociāli politisko sfēru. Neoliberālismu var uzskatīt par
ideoloģiju, kuras mērķis jau no paša sākuma bija vērsties pret
sociāldemokrātisko politiku (Rietumeiropā bija izplatīta pēc II Pasaules kara)
un cītīgi kalpot finansu kapitālisma ekonomiskajam un politiskajam modelim. Pēc
sociālisma sistēmas sagraušanas neoliberālismu sāka papildināt globālisms, kā
var dēvēt ASV vienpolārās pasaules argumentāciju un praksi. Savukārt
visjaunākajā periodā (XXI gs. 10.gados, īpaši 2020.g.) neoliberālisms ir sācis
funkcionēt kā sava veida inkvizīcija – ļoti nežēlīga antiliberāla rīcība. Tam
ir dziļi sakņoti un savstarpēji vienoti iemesli.
Pirmkārt,
kapitālisma ekonomiskā krīze no 2008.gada. Otrkārt, ASV un Ķīnas konfrontācija
par vadošo lomu uz Zemes. Treškārt, “baltās” rases politiskās elites
neadekvātums, kas ir nonācis līdz, tā teikt, cilvēciskās civilizācijas un
anticilvēciskās civilizācijas cīņai uz dzīvību un nāvi. Spilgtākais piemērs ir
ASV politiskās elites cilvēciski neadekvātās izdarības sakarā ar valsts
prezidenta vēlēšanām 2020.gada novembra sākumā, kā arī kovidpsihozes
uzkurināšana, kas vispār asociējas ar pamatīgu psihisko traumētību.
Spilgts piemērs
ir arī Rietumu nepārtrauktā Krievijas vajāšana. Izrādās, Rietumu politiskajai
elitei savas pozīcijas konstruēšanai ir vajadzīgs ienaidnieks. Rietumu
politiskā elite nespēj neko konstruktīvu izstrādāt bez ienaidnieka publiskās
fiksēšanas un ienaidnieka nemitīgās gānīšanas. Rietumu valstīs tagad politiskās
idejas, koncepcijas, deklarācijas tiek aizstātas ar inkvizīcijas taktiku un
stratēģiju. Viens no šīs taktikas un stratēģijas populārākajiem instrumentiem
ir fenomens vārdā “sankcijas”. Sankciju noteikšana valstīm, valsts
darbiniekiem, biznesmeņiem, politiķiem Rietumos ir kļuvusi izteikta psihiskā mānija.
Visjaunākajā
periodā neoliberālisms ir kļuvis ne tikai sava veida inkvizīcija, bet arī
politiski neskaidrs veidojums. Rietumu politiskās elites darbībā teorētiski politiskais
aspekts ir tikpat kā izzudis. Neoliberālisma mutācija ir novirzījusies
sadzīves, patērēšanas, individuālisma, varas ambīciju, homoseksuālisma
fragmentārajā subpolitikā. Pret neoliberālismu ir grūti idejiski cīnīties, jo
nav idejiski politiskās konsekvences un idejiski politiskā satura (principu,
programmu, teoriju, stratēģiju), kam varētu oponēt.
2020.gadā
neoliberālisma inkvizīcija ieguva sevišķi nepatīkamu veidu, sākot ierobežot
interneta sociālo tīklu izmantošanu. ASV “anticilvēciskā civilizācija” un,
protams, arī planetārās valdīšanas kārā ASV “cilvēciskā civilizācija” izmanto monopolo
stāvokli interneta komunikācijā. ASV reāli ir interneta diskursa tehnoloģiskais saimnieks, tāpēc var viegli kļūt par “domas policiju”, iznīcinot citādi domājošos.
Saprotams, “domas policija” visagresīvāk vēršas pret nepaklausīgo Krieviju, kas
vēl nav pilnā mērā ievilkta postmodernisma un neoliberālisma atvarā.
Комментариев нет:
Отправить комментарий