Jau rakstīju, ka Rietumu
civilizācijas starptautiskajā publiskajā telpā labu laiku var sastapt
vārdus “jaunā normālība”. Tas nav termins, un nav arī jēdziens. Tas ir tikai
vārdu salikums politiskajā publicistikā. Zinātnē nelieto šo vārdu salikumu.
Taču zinātne, visvairāk socioloģija, jau ir pievērsusi uzmanību šim vārdu
salikumam, saskatot iespēju perspektīvā to izmantot kā jēdzienu un varbūt pat
kā terminu – vārdu kopu, kas izteic attiecīgo jēdzienu zinātnē. Vārdu kopu
“jaunā normālība” politiskajā publicistikā lieto kariķējošā nozīmē. Ar šo vārdu
kopu tiek apzīmēta nenormālība – kardināla novirze no dzīvē pieņemtajām normām.
Politiskajā publicistikā “jaunā normālība” var izpausties, piemēram, ekonomikā.
Ja ekonomikā tiek saskatīta “jauna normālība”, tad ar to ir domāta ekonomiskā
krīze, kurai nav redzams gals. Valstī ir ekonomiskā krīze, un tāds stāvoklis
kļūst norma; proti, “jauna normālība”. Tātad nav paredzama atgriešanās normālā
stāvoklī, kāds valdīja iepriekšējā dzīvē. Politiskajā publicistikā vārdus
“jaunā normālība” attiecina arī uz sabiedrībā valdošo noskaņojumu un dažādām
izmaiņām sabiedrības kolektīvajos priekšstatos. Politiskā publicistika pievērš
uzmanību tam, ka sabiedrībā ir radušās jaunas normas, kurām ir masu atbalsts ne
tikai politiski mietpilsoniskajās aprindās, bet arī tajās aprindās, kuras dēvē
par eliti, akadēmiskajiem spēkiem. Nākas konstatēt tādas nenormālības, kuras ir
kļuvušas “jaunas normālības”. Turklāt nākas tikties ar sociālo amnēziju –
atmiņas zudumu sabiedrības kolektīvajā atmiņā. Sabiedrība neatceras, ka “jaunās
normālības” izpausmes (proti, jaunās normas) vēl nesen bija absurds ļaužu
kolektīvajos priekšstatos. Tas, kas tagad sabiedrības priekšstatos ir normāls,
agrāk bija bezjēdzīgs, pilnīgi aplams.
Rietumu civilizācijā
Homo sapiens apziņas aloģisms, deformācijas, anomālijas, disproporcijas,
destrukcijas ir ikdienišķas izpausmes, jo atbilst laikmeta devīzei “Tagad
iespējams ir tas viss, kas līdz šim nebija iespējams.” Šīs devīzes praktiskas
sasniegums tiek lepni dēvēts par dzīves “jauno normālību”. Tagad pilnā mērā
realizējas sens bēdīgs socioloģiskais novērojums, ka sociāls fakts ir tas, kam
tic sabiedrība, bet nevis reāls fakts. Ja senāk tik tikko minētais novērojums
bija nepatīkama norāde par iespēju viegli manipulēt ar sabiedrisko domu, tad
tagad šim novērojumam ir pozitīva jēga. Proti, nākas priecāties, ka
sabiedriskajā domā iezombētie nepatiesie fakti tiek uzskatīti par reāliem
faktiem, kuriem visi tic bez visniecīgākajām šaubām, jo nav saglabājusies un
vairs neeksistē sociālā inerce cienīt tikai reāli sastopamo un patieso.
Pats par sevi ir
saprotams, ka dzīves “jaunā normālība” ir fundamentāla dzīves “jaunā
amoralitāte”. Reālo faktu nevajadzība, patiesības nevajadzība nekavējoties
noved pie tā, ka nekas vairs nav svēts, realitātei, patiesībai nav nekādas
vērtības un sabiedrība ir gatava ticēt jebkuriem meliem, jebkuram
ideoloģiskajam mītam, jebkurai “feika” informācijai. Turklāt sabiedrība ir
atsacījusies prasīt pierādījumus. Cieņa pret pierādījumiem ir zudusi dzīves
“jaunajā normālībā”. Tāpēc sabiedrībai var droši piedāvāt visneiespējamāko
safabricējumu. Tie, kuri nevēlas dzīvot melu paradīzē un kuriem vēl kaut kas ir
svēts, tiek nekavējoties apsaukāti par anahroniskiem čīkstētājiem. Savukārt
dzīves “jaunās normālības” ģenerāļu kājnieki (“vienkāršie cilvēki”) nejūtas
amoralitātes upuri. Gluži pretēji! Viņu aprindās modē ir eksaltācija – slimīga
jūsma, aizgrābtība un sakāpināts satraukums. Tā tas ir tajos gadījumos, ja
nākas tikties ar kādu neticīgo no anahronisko čīkstētāju slāņa. Zudusi ir
kritiskā domāšana, un tā netiek atzīta un pieļauta nevienā līdzcilvēkā. Naids
pret realitātes, patiesības, svētu vērtību cienītājiem ir ieguvis patoloģisku
agresivitāti. Cilvēks ir kļuvis melošanas, dezinformācijas, manipulācijas
objekts, un reizē cilvēks ir kļuvis melošanas, dezinfromācijas, manipulācijas
preses sekretārs, pacilāti pats sevi reklamējot par skaisto dzīvi “jaunajā
normālībā”, kas faktiski ir dzīves “jaunā amoralitāte”.
Комментариев нет:
Отправить комментарий