Ø
Nav
ticams, ka kriminālajā kapitālismā ar organizētās noziedzības brīvību valsts
varas institūtos var rasties buržuāzija ar tās vēsturiski tradicionālo tieksmi
kāpināt dzīves progresu. Kriminālajā kapitālismā nevar rasties buržuāziskais
tips sabiedrībā, indivīdā, politiskajā sistēmā, jo elites formēšanās principi
garīgajā kultūrā, izglītībā, ekonomikā, zinātnē, sociālajā dzīvē nebalstās uz
garīgumu, patiesības prioritāti, realitātes svarīgumu, zināšanu vērtību, morālo
stabilitāti, gudrību un godīgumu, sociālo un nacionālo atbildību.
Ø
Civilizācijas
sabrukums var notikt ārējo spēku iedarbības rezultātā vai pašsabrukuma rezultātā.
Savukārt pašsabrukums ir iespējams tad, ja ir pašsabrukuma apziņa. Pašsabrukuma
apziņa rodas tad, ja ir totāla neticība nākotnei un totāls priekšstats par
dzīves bezjēdzību. Tādu neticību izraisa, visticamākais, divi faktori: 1)
kosmoloģisko spēku fiziski un psihiski nelabvēlīgā ietekme uz cilvēkiem, 2)
sabiedrības morāli tikumiskā transformācija kā kultūras nelaba tendence, kad
masveidīgs kļūst dzīves baudīšanas kults, nevēlēšanās dzemdēt bērnus, dominē patērēšanas
mānija. Tā tas notiek, ja ir sliktu cilvēku pārsvars sabiedrībā.
Ø
XXI
gs. sākumā Rietumu civilizācijā jeb postcivilizācijā (!?) eksistē tikai viens
vēsturiskās virzības vektors. Pēc sociālisma sistēmas sagraušanas ir palicis
tikai kapitālisms kā vēsturiskās virzības vektors. Rietumu civilizācijā nav
vēsturiskās virzības alternatīvs vektors. Tāds ir nepieciešams, jo kapitālisms
ir sevi izsmēlis un nav piemērots grandiozajam planētas iedzīvotāju skaitam un
cilvēka tiem eksistenciālajiem instinktiem, bez kuriem kapitālisms nevar
pastāvēt. Proti, materiālās labklājības kāpinājuma maniakālās alkas, dzīšanās
pēc nemitīgas peļņas, ražošanas un patērēšanas nemitīga pieauguma.
Ø
Pret
transhumānismu izturas divējādi – noliedzoši un ar kvēlu cerību. Sabiedrībā
zināma cilvēku grupa ir transhumānisma fani, patrioti, dziļi apsēsti indivīdi.
Iedoma uzlabot cilvēku, izmantojot informācijas, robottehnikas, biotehnoloģijas
iespējas, ir samērā populāra. Ne reti cilvēciskās nepilnvērtības kompensācijas
ideja tiek pasniegta bravūrīgi, viszinīgi, pašpārliecināti, noliedzot un
ienīstot jebkuru kritiku. Transhumānisma apoloģēti tic iespējai iedēstīt ārējos
līdzekļus cilvēka ķermenī un apziņā. Tādi ārējie līdzekļi var būt molekulārie
nanoroboti, kas tiek ievadīti ķermenī. Transhumānisma apoloģēti ne visai
draudzējas ar atziņu, ka cilvēku veido kultūra un sociums, bet nevis viņš pats.
Ø
Herberts
Vels 1928.gadā publicētā darbā “Atklātā sazvērestība” kā cilvēces glābiņu no katastrofas
ieteica veidot pasaules valdību no intelektuālās elites un lielkapitālistiem.
Par planetāras varas izveidošanu, planetāras dzīves kārtības ieviešanu atklāti
izsacījās Parīzes miera konferences dalībnieki 1919.gadā, jo zinātniski
tehniskais progress un bruņošanās sacensība sāka apdraudēt cilvēci. Nāciju Līga
tika uzskatīta par pasaules valdnieci. Taču visu sabojāja ASV planetārās ambīcijas.
ASV uzskatīja, ka pēc I Pasaules kara tai ir jābūt pasaules valdniecei. Tam
nepiekrita angļi, jo viņu impērija vēl nebija sabrukusi un aptvēra daudzas
zemes uz planētas. ASV atsacījās iekļauties Nāciju Līgā. 1920.gadā angļu un
amerikāņu intelektuāļu, pasaules valdības fanu, grupa izveidoja Chatham
House. To ilgus gadus vadīja Arnolds Toinbijs (1889-1975). Dominēja
uzskats, ka valstīm ir jāatsakās no suverenitātes par labu pasaules valdībai.
Ø
Kriminālajā
kapitālismā sabrūk īpašuma leģitimācija. Nav iespējams ne stabils sabiedriskais
īpašums, ne stabils privātais īpašums. Galvenie šķēršļi ir “prihvatizācija”,
reiderisms, privātīpašumam nelabvēlīga nodokļu politika.
Ø
Arī
postcivilizācijā eksistēs jautājums “Kam sevi velta radoši cilvēki – filosofi,
dzejnieki, zinātnieki?”. Arī postcivilizācijā skanēs atbilde “Velta – mūžībai!”.
Tāpēc radoši cilvēki ienīst nāvi, nebrīvību, varu, naudu, karjeru, slavu, publicitāti,
masu, pūli, publisku skaļumu.
Ø
1966.gadā
Heidegers intervijā žurnālam “Der Spiegel” (viņš interviju atļāva publicēt
tikai pēc viņa nāves, kas tā arī notika 1976.g.) jautāja “Kāda būs tā politiskā
sistēma, kas pieskaņosies tehnoloģiskajam progresam?”. Viņš izteica šaubas, vai
tā būs demokrātija.
Ø
Cilvēka
būtība atspoguļojas viņa idejās. Bet vai tā vienmēr notiek? Ja cilvēks ir
sodāms morāli, politiski, vai tādā gadījumā arī viņa idejas ir jānosoda?
Attiecības starp cilvēka idejām un viņa rīcību dzīvē ir sarežģīta problēma. Nav
taisnība tiem, kuri saka, ka starp cilvēka idejām un viņa darbību (piem.,
politisko) nav nekāda sakara. XX gs. dotā problēma kļuva aktuāla sakarā ar
zinātnieku, rakstnieku sadarbību ar nacismu, kompartijas diktatūru sociālisma
zemēs, kā arī postmodernismu, neoliberālismu, globālismu.
Комментариев нет:
Отправить комментарий