Runa ir par
nacionāli nevērtīgas (noziedzīgas, nodevīgas, antisociālas, antihumānas,
antinacionālas) valsts varas gāšanu konstitucionālā veidā. Vēl saka –
demokrātiskā veidā. Precīzākais variants ir konstitucionālā veidā. Rekomendācija
“demokrātiskā veidā” ir abstrakta rekomendācija. Toties ieteiktais
“konstitucionālā veidā” konkrēti balstās uz attiecīgās valsts konstitūcijā
paredzētajiem valsts varas (valsts iekārtas) gāšanas veidiem. Katrā valstī ir
noteikts konstitucionālisms, kad varas iekārtas, varas institūciju un indivīdu
tiesību un pienākumu pamatā ir satversme.
LR Satversmes 2.
pantā ir deklarēta skaista norma “Latvijas valsts suverēnā vara pieder Latvijas
tautai”. Jēdziens “tauta” ir abstrakts jēdziens. Pie tam zinātniski atklāts
jēdziens, jo iespējamas visdažādākās
tautas definīcijas, visdažādākie tautas kritēriji u.tml. Pats par sevi ir
saprotams, ka “tauta” nav ontoloģiski, empīriski konkretizējama izpausme. Tātad
“tauta” nevar funkcionēt kā reāls varas subjekts. 2.pantā skaisti deklarētā
norma ir Rietumu civilizācijā Jaunajos laikos tradicionālā nodeva aristokrātijas,
buržuāzijas un kompartiju politiski un ideoloģiski manipulatīvajai tendencei
oficiāli apliecināt valsts varas demokrātisko izcelsmi un leģitimitāti, radot
masu apziņā ilūziju par varas etniski kolektīvo rakturu.
LR Satversmē nav
precīzi noteikta valsts varas institūciju hierarhija. Nākas saprast, ka valsts
varas visaugstākā institūcija ir parlaments – Saeima. Tātad valsts varas
gāšanai ir jāsākas ar Saeimas atlaišanu. Par to ir teikts Satversmes 14.pantā,
kurā ir paskaidrots varas gāšanas konstitucionālai veids. 14. pants ir šāds: “Ne
mazāk kā vienai desmitai daļai vēlētāju ir tiesība ierosināt tautas nobalsošanu
par Saeimas atsaukšanu. Ja tautas nobalsošanā par Saeimas atsaukšanu nobalso
vairākums no balsotājiem un vismaz divas trešdaļas no pēdējās Saeimas vēlēšanās
piedalījušos vēlētāju skaita, tad Saeima uzskatāma par atsauktu. Tiesību
ierosināt tautas nobalsošanu par Saeimas atsaukšanu nevar izmantot gadu pēc
Saeimas sanākšanas, gadu pirms Saeimas pilnvaru beigām, Valsts Prezidenta
pilnvaru pēdējo sešu mēnešu laikā, kā arī agrāk par sešiem mēnešiem pēc
iepriekšējās tautas nobalsošanas par Saeimas atsaukšanu.”
Vēl par Saeimas
atlaišanu ir teikts 48.pantā: “Valsts Prezidentam ir tiesība ierosināt Saeimas atlaišanu.
Pēc tam izdarāma tautas nobalsošana. Ja tautas nobalsošanā vairāk nekā puse
balsotāju izsakās par Saeimas atlaišanu, tad Saeima uzskatāma par atlaistu un
izsludināmas jaunas vēlēšanas, kurām jānotiek ne vēlāk kā divus mēnešus pēc
Saeimas atlaišanas.”
Nākas secināt, ka
Latvijā valsts varas (valsts iekārtas) gāšanas konstitucionālais veids ir
Saeimas atlaišana. Protams, Latvijā tāpat kā citās valstīs nav pieņemams
aicinājums gāzt valsts varu bruņotā veidā. Tāds aicinājums vēsturiski vienmēr
ir eksistējis, un vēsturiski vienmēr valsts vara drastiski vēršas pret tiem,
kuri izplata tādu aicinājumu. Tas ir loģiski, un tas ir saprotams. Bruņotais
veids ir vienots ar cilvēku dzīvības zaudēšanu.
Diskursā par
valsts varas gāšanu konstitucionālajā veidā nav ignorējams viens pikants
moments. Proti, nākas ņemt vērā, ka konstitucionālā veida efektivitāte ir
atkarīga no cilvēciskās kvalitātes. Rezultāts ir atkarīgs no saprāta pakāpes,
prāta elastīguma, apziņas paškritikas potenciāla. Tas attiecas gan uz varas
subjektiem, gan uz varas gāzējiem.
Sociālajā psiholoģijā
jau pasen tiek pievērsta uzmanība t.s. atgriezeniskuma efektam. Pastāv
psiholoģiskā teorija par kognitīvajiem izkropļojumiem cilvēka smadzenēs. Ja
cilvēkam, piemēram, ir noteikts politiskais viedoklis par valsts varu un viņš
ir pilnīgi pārliecināts par sava viedokļa pareizību, tad neko nedod pretējs
cita cilvēka apgalvojums par dotā viedokļa aplamību, nepatiesīgumu, nevērtību,
kroplību. Sastopoties ar sava dārgā un pilnīgi pareizā viedokļa kritiku,
cilvēks stūrgalvīgi iespītējas un kļūst agresīvs sava viedokļa aizstāvis. Viņš
kļūst sava viedokļa maniakāls fans. Viņš ir apsēsts ar savu viedokli. Cits
viedoklis viņam neinteresē.
Tik tikko
minētais psihiskais stāvoklis ir iespējams tajā gadījumā, ja cilvēkam ir milzīgas
problēmas ar prāta pakāpi, prāta elastīgumu, apziņas paškritikas potenciālu.
Citiem vārdiem sakot, atgriezeniskuma efekts pulsē aprobežotā cilvēciskajā
kvalitātē. Atklāti sakot, atgriezeniskais efekts ir stulbuma eskalācija, un tā
ir iespējama vienīgi stulbās smadzenēs. Bet tas nozīmē, ka valsts varas maiņa
konstitucionālā veidā (ar labu, bez kautiņa, bez asinsizliešanas, demokrātiskā
veidā) pamatā ir atkarīga no varas subjektu cilvēciskās kvalitātes. Ja tā ir
relatīvi augsta, elementāri normāla, tad varas subjekti (teiksim, LR Saeimas
deputāti) var paškritiski atzīt savas kļūdas, valsts varas kopējo nevērtību un
nepieciešamību gāzt varu. Viņu nacionālais patriotisms ir lielāks nekā politiskās
ambīcijas un savtīgās intereses. Varas subjekti ļauni nepretojas
konstitucionālā veida realizācijai. Turpretī, ja varas subjektu cilvēciskā seja
ir morāli un intelektuāli nepatīkama, tad tādi tipi var nekaunīgi traucēt
(izmainīt konstitūciju, referenduma nosacījumus u.c.) gāzt varu miermīlīgā
formā. Viņos iedarbojas atgriezeniskais efekts, un viņi neko nevēlas dzirdēt
par savu politisko nevērtību un enerģiski izvērš pašslavināšanos. Un, lūk, varas
subjektu pašslavināšanās kļūst atgriezeniskais efekts varas gāzēju masu apziņā:
jo vairāk sliktie varas subjekti sevi slavē, jo lielāka ir vēlēšanās viņus
padzīt. Varas gāzēji kļūst kurli un nevēlas dzirdēt nekādus varas subjektu
argumentus savas lieliskās darbības pamatojumā.
Комментариев нет:
Отправить комментарий