Ja civilizācijā
cilvēku idejiskā pārvaldīšana bija politiskās varas ideoloģiskā spēka
pielietošanas process, tad postcivilizācijā postcilvēku pārvaldīšana balstās uz
brīvprātības principu – postcilvēki akceptē viņu pārvaldīšanu un pat izrāda
zināmu iniciatīvu pārvaldīšanas efektīvākā organizēšanā un attiecīgo sociāli
manipulatīvo tehnoloģiju pielietošanā. Pandēmija “Covid-19” tādu iespēju
apstiprināja bez mazākajām šaubām.
Gan civilizācijā,
gan postcivilizācijā pārvaldīšana ir organiski vienota ar to, ko zinātnē dēvē
par refleksīvo vadīšanu. Atšķirība ir vienīgi attieksmē pret refleksīvo
vadīšanu. Civilizācijā tā ir negatīva, bet postcivilizācijā tā ir pozitīva.
Respektīvi, civilizācijā refleksīvā vadīšana tiek uzskatīta par pazemojošu un
antihumānu zombēšanu, bet postcivilizācijā refleksīvā vadīšana tiek uzskatīta
par antropoloģiskās eksistences pozitīvu elementu.
Refleksīvā vadīšana
ir rezultatīvāka nekā tādi idejiskās ietekmēšanas instrumenti kā aģitācija un
propaganta. Tik tikko nosauktie instrumenti funkcionē tiešā veidā, no ārienes
nepastarpināti uzspiežot ideoloģisko saturu. Tiekoties ar aģitāciju un
propagandu, cilvēkā lielā mērā saglabājas izvēles brīvība – iespēja jau pašā
sākumā noraidīt aģitācijas un propagandas materiālu visā tā kompleksajā saturā
un formā. Cilvēks var attiecīgo materiālu nelasīt, neklausīties, neskatīties.
Refleksīvā
vadīšana funkcionē savādāk. Kā liecina tās nosaukums, centrā ir cilvēka
refleksijas. Tātad centrā ir cilvēka pārdomas, apceres, savu domu un
pārdzīvojumu izvērtējums, savas rīcības un tās likumsakarību izzināšana un
izvērtējums, cilvēka pašizziņa, savu pārdzīvojumu, sajūtu un pārdomu uztveršana
un apcerēšana. Refleksiju procesā cilvēks saglabā idejisko patstāvību. Viņš
pats izvēlas refleksiju saturu un to intelektuāli patstāvīgi apstrādā. Taču tā
tas ir tikai līdz tam laikam, kamēr cilvēks nav kļuvis kāda ārējā spēka interešu
objekts; proti, refleksīvās vadīšanas objekts.
Refleksīvās
vadīšanas uzdevums ir netiešā veidā ietekmēt cilvēka refleksijas vēlamā
virzienā. Cilvēks refleksiju rezultātā pieņem tādu lēmumu, kas ir izdevīgs
ārējam spēkam – refleksīvās vadīšanas subjektam. Cilvēks var nesaprast, ka viņa
lēmums faktiski nav viņa paša gribas un prāta rezultāts, bet gan ir, piem.,
politiskās varas, “pasaules valdnieku” interešu rezultāts.
Postcivilizācijā
refleksīvās vadīšanas progresu nodrošina cilvēku morāli psiholoģiskais
stāvoklis – iracionālisms, veselā saprāta trūkums, individuālās un kolektīvās
brīvības nevērtība, intereses zudums par tiesiskumu, cilvēka tiesībām.
Postcivilizācijā postcilvēku apziņa un griba, refleksīvās vadīšanas fenomeni,
ir relatīvi tik piemērotā sliktā stāvoklī, ka var droši garantēt labus
panākumus šai manipulēšanas mākslai – sociālās kontroles specifiskajai metodei.
Комментариев нет:
Отправить комментарий