2020.gada sākuma pandēmija ir veicinājusi izdarīt ļoti
drūmu secinājumu par patērēšanas sabiedrību. Kā labi zināms, ne tikai Rietumu mūsdienu
tehnogēnajā civilizācijā galvenais ir patērēšana. Patērēšanas kaislības eksistē
arī citās civilizācijās. Nemitīga patērēšana ir savīta ar visdažādāko pakalpojumu
ieviešanu un izmantošanu, kā arī izklaides (tagadnes “dzīves baudīšanas”)
industriju. Patērēšanas garu bez apstājas uztur masu komunikācijas līdzekļi, neļaujot
sabiedriskajai apziņai un sabiedriskajai domai atslāpt no patērēšanas. Pandēmijas
laikā atklājās patērēšanas sabiedrības impotence pretoties sociālajai nelaime,
ko izraisīja planetārā mēroga epidēmiskā slimība “Covid-19”. Rūgti
atklājās, ka patērēšanas sabiedrība nespēj pretoties ekstremāliem
izaicinājumiem un draudīgi bīstamiem apstākļiem. Patērēšanas kults nav
savienojams ar eksistenciāli smagiem apstākļiem. Tā vietā, lai pret pandēmiju
izturētos no veselības aizsardzības viedokļa, prevalē izturēšanās pret
pandēmiju kā pret patērēšanas ierobežojumu. Patērēšanas sabiedrībā dominējošais
centrālais instinkts patērēt pēc iespējas vairāk ir sagrāvis sabiedrību kā
vienotu organismu ar spēju solidāri vērsties pret forsmažoriem gadījumiem.
Sabiedrības vietā funkcionē indivīdu eksaltēti egoistisks un maniakāli alkātīgs
hiperindividuālisms, kura dzinējspēks ir patērēšanas mānija. Ne velti
socioloģija izvairās lietot jēdzienu “sabiedrība”. Šo jēdzienu turpina lietot publicistikā, politiskajos diskursos, medijos.
Socioloģijas ieskatā sabiedrības vietā tagad ir sociālo sakaru dažādi veidi.
Sabiedrība ir saskaldījusies dažādās grupās, un katrai no tām ir savi
priekšstati gan par patērēšanu, gan par politiku u.c. Protams, vārdi “patērēšanas
sabiedrība” vienmēr ir bijis termins filosofijā un zinātnē ar izteikti kritisku
jēgu. “Patērēšanas sabiedrība” nekad nav izpelnījusies cieņu, jo fetišizētā
patērēšana traucē garīgo un intelektuālo interešu attīstību. Patērēšanas
eiforijai ir vienīgi masu prestižs filistru slāņos, veidojot vērtību un normu
sistēmu, kā arī nepretojoties lietu un pakalpojumu tirānijai sadzīvē. Tas, ka
patērēšanas sabiedrība ir sociālais simulakrs un tajā nevar būt nekā patiesa,
ne jūtas, ne garīgās kultūras izpausmes, ir pierādīts filosofijā jau XX gs.
vidū. Patērēšanas sabiedrība uzkurina galēju individuālismu, taču vienalga
cilvēks nav patstāvīgs, jo visu laiku ir atkarīgs no patērēšanas sociālā
pretīža. Tāpat ir labi zināms par dažādu destruktīvo procesu paātrināšanos patērēšanas
sabiedrībā. Tāpēc droši var apgalvot, ka postcilvēks, postcivilizācija,
postkultūra ir patērēšanas sabiedrības sekas.
Комментариев нет:
Отправить комментарий