Rietumu civilizācijas starptautiskajā publiskajā telpā jau
labu laiku var sastapt vārdus “jaunā normālība”. Tas nav termins, un nav arī
jēdziens. Tas ir tikai vārdu salikums politiskajā publicistikā. Zinātnē nelieto
šo vārdu salikumu. Taču zinātne, visvairāk socioloģija, jau ir pievērsusi
uzmanību šim vārdu salikumam, saskatot iespēju perspektīvā to izmantot kā jēdzienu
un varbūt pat kā terminu – vārdu kopu, kas izteic attiecīgo jēdzienu zinātnē.
Vārdu kopu “jaunā normālība” politiskajā publicistikā lieto kariķējošā nozīmē.
Ar šo vārdu kopu tiek apzīmēta nenormālība – kardināla novirze no dzīvē
pieņemtajām normām. Politiskajā publicistikā “jaunā normālība” var izpausties,
piemēram, ekonomikā. Ja ekonomikā tiek saskatīta “jauna normālība”, tad ar to
ir domāta ekonomiskā krīze, kurai nav redzams gals. Valstī ir ekonomiskā krīze,
un tāds stāvoklis kļūst norma; proti, “jauna normālība”. Tātad nav paredzama
atgriešanās normālā stāvoklī, kāds valdīja iepriekšējā dzīvē. Politiskajā
publicistikā vārdus “jaunā normālība” attiecina arī uz sabiedrībā valdošo noskaņojumu
un dažādām izmaiņām sabiedrības kolektīvajos priekšstatos. Politiskā publicistika
pievērš uzmanību tam, ka sabiedrībā ir radušās jaunas normas, kurām ir masu
atbalsts ne tikai politiski mietpilsoniskajās aprindās, bet arī tajās aprindās,
kuras dēvē par eliti, akadēmiskajiem spēkiem. Nākas konstatēt tādas
nenormālības, kuras ir kļuvušas “jaunas normālības”. Turklāt nākas tikties ar
sociālo amnēziju – atmiņas zudumu sabiedrības kolektīvajā atmiņā. Sabiedrība
neatceras, ka “jaunās normālības” izpausmes (proti, jaunās normas) vēl nesen
bija absurds ļaužu kolektīvajos priekšstatos. Tas, kas tagad sabiedrības priekšstatos
ir normāls, agrāk bija bezjēdzīgs, pilnīgi aplams.
Комментариев нет:
Отправить комментарий