Postcivilizācijas
pamatojums ir jāsāk ar atgādinājumu par civilizācijas būtību. Ja vēlamies
lietot jēdzienu “postcivilizācija”, tad ir nepieciešams atcerēties jēdziena
“civilizācija” būtību; respektīvi to, ko pieņemts saukt par civilizāciju. Postcivilizācija
loģiski ir tas, kas ir radies pēc civilizācijas (salikteņa daļā “post” – lat.:
pēc, aiz; ). Pamatojumam ir jābalstās uz civilizācijas un postcivilizācijas
elementāru konfrontāciju – savstarpēju pretstatīšanu.
Vārds
“civilizācija” ir svešvārds (fr.: civilisation; lat.: civilis –
pilsonisks, sabiedrisks). Ar to apzīmē trīs esamības stāvokļus: 1) augstu
sabiedrību un tās materiālās un garīgās kultūras attīstības pakāpi; 2)
materiālās vērtības un sadzīves apstākļus, kas radīti augstā sabiedrības
materiālās un garīgās kultūras attīstības līmenī; 3) noteiktu kultūras/kultūru
kopumu, kad tautas/tautu materiālajai un garīgajai kultūrai bija būtiska nozīme
sabiedrības evolūcijā; piem., antīkā civilizācija, japāņu civilizācija, acteku
civilizācija, Rietumu civilizācija u.c. Civilizācija var būt vienas tautas vai
vairāku tautu atribūts.
Tātad
civilizācija vienmēr ir organiski saistīta ar kultūru un reizē ir organiski
saistīta ar augsta līmeņa kultūru, kuru ir radījusi augsti attīstīta
sabiedrība. Taču tas nav obligāti. Jēdzienu “civilizācija” var attiecināt ne
tikai uz augstu kvalitāti. Civilizācija ir jebkurā gadījumā, ja ir kultūra vai
kultūru kopums. Cilvēks, sabiedrība, tauta neeksistē bez kultūras. Tāpēc
civilizācija arī tāpat kā kultūra ir cilvēka, sabiedrības, vienas vai vairāku
tautu objektīvs atribūts. Taču tradicionāli dzīves praksē (izglītībā, zinātnē,
publiskajos diskursos) starp vārdiem “civilizācija” un “kultūra” tiek ievērota
zināma semantiskā atšķirība. Kultūra ir tas viss, ko ir radījis cilvēks un kas
atrodas starp cilvēku un dabu. Kultūrā ietilpst gan garīgā sfēra, gan materiālā
sfēra. Savukārt civilizācija ir kvalitātes liecība – civilizētības liecība, kas
ir vienota ar izvešanu no mežonības vai barbarisma, kādas cilvēku kopas (tautas
vai tautu) tuvināšana augstu attīstītam kultūras līmenim, padarot vairāk
civilizētu. Civilizēts nozīmē civilizāciju sasniedzis, attīstīts, kulturāls.
Jēdziens
“postcivilizācija” pilnā mērā iederas eiropeīdu lielas daļas (galvenokārt
pilsētu inteliģences) šodienas dzīves raksturojumā. Bet tas vēl nav viss.
Šodienas parādības un tendences liecina, ka postcivilizācija ir visas Rietumu
civilizācijas nākotne. Runa ir par līdzšinējās civilizētības un kultūras
fundamentālu transformāciju pilnīgi jaunā kvalitātē. Tā nav vēl augstāka
kvalitāte, kādu bija sasniegusi Rietumu civilizācija. Tā ir daudz zemāka
kvalitāte, salīdzinot ar līdzšinējo Rietumu sabiedrības un kultūras attīstības
līmeni. Tas ir līmenis, kuram faktiski nav piemērojami Rietumu civilizācijas
kritēriji. Radies ir cilvēks, kuru nākas dēvēt par postcilvēku. Viņš ir
postcivilizācijas autors.
Rietumu
civilizācijas transformācija postcilvēkos un postcivilizācijā ir konstatējama
visos esamības segmentos. Protams, pirmkārt un galvenokārt svarīga ir
civilizācijas subjekta – cilvēka radikāla izmainīšanās. Tas notiek tāpēc, ka cilvēka
socializācijas process ir izmainījies. Kā atceramies, socializācija ir process,
kura gaitā indivīds apgūst savas sabiedrības sociālās normas un kultūru. Tā ir
sava veida cilvēka sabiedriskošana.
Iespējams, postcilvēka
rašanās galvenais iegansts ir individuālisma jauna interpretācija audzināšanā
un izglītībā, ideoloģijā un zinātnē, morālē un politikā. Indivīda interešu
pretstatīšana sabiedrības interesēm ir ieguvusi maniakālu vērienu. Indivīda
(proti, postcilvēka) tiesību akcentēšana tiek nenormāli pārspīlēta, apdraudot
jebkuras formas sociālās konsolidācijas, sociālās organizācijas, sociālās
solidaritātes iespējamību jau tādā mērā, ka sabrūk tauta kā vienots sociāli
etniskais organisms, kā arī sabrūk valsts kā tautas suverēns.
Комментариев нет:
Отправить комментарий